گیم جابز

کاریابی در بازی‌سازی ایران

بازی های “گربه قجری”، “قتل در کوچه های طهران” و “شیطنت های علی مردان خان” از جمله عناوینی هستند که سال گذشته و امسال مورد توجه بازیکنان ایرانی قرار گرفتند. استودیوی رسانا شکوه کویر، سازنده این بازی ها، توانسته با محصولاتش بیش از سایر استودیوهای بازیسازی داخلی خودش را مطرح کند. در نمایشگاه رسانه های دیجیتال امسال فرصتی پیدا شد تا ما بتوانیم با آقای عماد رحمانی، مدیرعامل این شرکت گفتگویی داشته باشیم.

پردیس: با سلام خدمت شما. در ابتدا خودتان را معرفی کنید و کمی درباره حوزه فعالیت های شرکت توضیح بدهید؟

رحمانی: با عرض سلام و ادب خدمت شما، من عماد رحمانی، مدیرعامل رسانا شکوه کویر و کاگردان بازی های ساخته شده توسط آن هستم. ما از سال ۸۶ ساخت بازی را آغاز کردیم و از سال ۸۸ با “قتل در کوچه های طهران دو بعدی” به صورت حرفه ای فعالیت خودمان را ادامه دادیم و از سال ۹۰ نیز به صورت یک شرکت رسمی ثبت شدیم و در حوزه های مربوط به بازی های کامپیوتری فعالیت کردیم.

پردیس: کمی درباره پروژه هایی که تا کنون ساخته اید، برای ما توضیح بدهید؟

رحمانی: تا کنون ۷ عنوان توسط شرکت ما معرفی شده که به ترتیب “شیطنت های علی مردان خان” بود که بر اساس ادبیات فولکلور ایرانی تولید و به بازار عرضه شد. عنوان بعدی “قتل در کوچه های طهران ۱۳۱۲” بود که شاید معروف ترین کار شرکت ما در حال حاضر باشد. بهترین بازی سال گذشته بود و چند جایزه مختلف مانند “بهترین بازی جشنواره هدایت” و “بازی دوم جشنواره رسانه های دیجیتال” را دریافت کرده است. این بازی به تازگی راهی بازار شده و به سبک ماجراجویی و درباره ایران ۱۳۱۲ است.

شاید بزرگترین شاخص این بازی، عرضه آن توسط یک ناشر انگلیسی به نام Lace Mamba Global در ۱۶ کشور دنیا و به ۹ زبان مختلف باشد، چون اولین بازی ایرانی ای است که در این ابعاد راهی بازارهای خارجی می شود. بازی بعدی ما، “گربه قجری” بود که یک بازی طنز است و گرافیک بسیار زیبایی دارد که تا کنون مانند آن را نداشتیم. ۴ عنوان دیگر رونمایی شده هم داریم که از جمله آن ها، “صدای فراموش شده ۱ و ۲” هستند که درباره هزار و یک شب ساخته شده اند. این بازی یک کار فانتزی با جزئیات فراوان خواهد بود که سایت adventuregamers.com از آن به عنوان یک بازی شگفت انگیز نام برده است. این بازی در ۲ قسمت ساخته خواهد شد که قسمت اول، مراحل پایانی را می گذراند و ۸۰ درصد کار تکمیل شده است. قسمت دوم بازی نیز برای عید آماده خواهد شد.

سومین کار هم، بازی ای به نام “مسیر عشق” است که درباره دفاع مقدس و با سرمایه کاملاً خصوصی در حال ساخت است. کاری که از نظر کیفیت بسیار پیشرفت داشته و به شما قول خواهم داد که این بازی از سایر بازی های یک سر و گردن بهتر باشد. این بازی از نظر داستان، نگاهی متفاوت و دراماتیک به این موضوع دارد، تأییدیه آقای حاتمی کیا را هم کسب کرده و اشخاصی مانند کیاوش پارسا و فرزاد فرزین برای آهنگسازی و خوانندگی و استاد منوچهر اسماعیلی برای صداگذاری شخصیت اصلی بازی در آن حضور دارند. اما مهمترین دلیلی که این بازی را در حال ساخت داریم، این هست که جوابی داده باشیم به عناوین افتضاح، بی خود و بی خاصیتی که تا کنون درباره دفاع مقدس ساخته شده اند.

من در همه مصاحبه ها به این موضوع اشاره کردم که در صنعت بازی ایران هر عنوانی که درباره دفاع مقدس ساخته شده، آنقدر بد بوده که حدی برای آن وجود ندارد. بازی آخر ما هم عنوانی به نام “سال های سیاه” است که یک بازی اکشن-ماجراجویی Open-World است و درباره کودتای سال ۱۳۳۲ است که به نوعی ادامه بازی “قتل در کوچه های طهران” خواهد بود. کارآگاه افشار در ایران و کریم پور شیرازی در لندن حضور دارند. کیفیت Open-World بازی در اندازه های بازی GTA خواهد بود. یعنی اینکه بازیکن هرکاری دوست داشته باشد، می تواند انجام دهد. هوش مصنوعی شهر کاملاً نوشته شده و از نظر حجم ساخت نیز فقط شهر لندن از کل بازی میرمهنا و نصف بیشتر بازی گرشاسپ بزرگتر است. همچنین باید قسمت های ایران را هم به بازی اضافه کنید. این ها عناوین رونمایی شده ما تا این لحظه هستند.

پردیس: استقبال از بازی قتل در کوچه های طهران به چه صورت بوده؟

رحمانی: استقبال در ایران بی نظیر بوده و فروش بازی از ۴۰ هزار نسخه گذشته که با توجه به اینکه بازی تبلیغ تلویزیونی هم نداشته بسیار خوب بوده است. بازی توسط خود بازیکنان اینقدر مورد توجه قرار گرفته است. درباره نسخه خارجی هم باید بگویم که بازی در Gamescom امسال توسط Lace Mamba Global  به نمایش درآمد و در دفترچه رسمی این شرکت به ثبت رسید و بازی به خوبی معرفی شد. این کمپانی که ناشر بازی هایی مانند Black Mirror ،Monkey Island و… است، از بازی ما به عنوان یک اثر که از نظر فضاسازی و گیم پلی بسیار شگفت انگیز است، یاد می کند. بازخودرهای بازی در آلمان و ایتالیا بسیار خوب بوده است. مخصوصاً در ایتالیا که فراتر از حد انتظار ما بود. در روسیه هنوز بازخودرهای خوبی دریافت نکردیم. البته بازی هنوز در آنجا منتشر نشده و این بازخوردها بر اساس نمایش های بازی بوده اند. بازی قرار است به صورت DVD و اینترنتی به فروش برسد.

پردیس: شیطنت های علی مردان خان که سال گذشته راهی بازار شد، یک بازی خوب بود. اما شاهد این بودیم که یک نسخه از این بازی روی سایت های Torrent قرار گرفت. درباره این اتفاق توضیح می دهید؟

رحمانی: “شیطنت های علی مردان خان” اولین بازی ما بود که در خارج عرضه شد. ما تا کنون ۲ بازی داشتیم که در خارج از کشور نیز عرضه شده اند. این بازی توسط یک کمپانی سوئدی منتشر شد و ۳ روز بعد بازی Crack شد و به بازدهی مالی نرسید. اما به هر حال افتخار این را داشتیم که این بازی به عنوان یک بازی ایرانی و با اسم ایرانی به بازار خارج راه پیدا کرد. چرا که سایر بازی هایی که قبلاً از ایران به خارج راه یافتند، در خارج از کشور، دفتر ثبت کردند. مثلاً بازی “شبان” که به تازگی عرضه شد، به عنوان یک شرکت سوئدی شناخته می شود، اما بازی ما به عنوان یک بازی ایرانی از سوی بازیسازان ایرانی شناخته می شود. متأسفانه این بازی Crack شد و از نظر مالی سودی برای ما نداشت، اما از نظر اعتباری بسیار خوب بود.

پردیس: درباره گربه قجری توضیح می دهید؟ چه شد که این بازی را ساختید؟

رحمانی: “گربه قجری” کار آقای رضا عابدینی است و این سبک تصویرپردازی یک رسیک به تمام معنا بود. باید وارد حوزه ای می شدیم که در آن کارهایی مانند LIMBO عرضه شده بود، اما بازی ما Interactive بودن بازی های دیگر را ندارد. به هر حال ما این بازی را ساختیم و خدا را شکر که مورد توجه بسیاری از بازیکنان قرار گرفت. چون من طراح بازی هم بودم، دوست داشتم که از نظر گیم پلی به طنزی که Monkey Island داشت، برسد. البته نه به آن کیفیت، اما تلاش ما این بود که این حلقه را در بازی ایجاد کنیم تا بازیکنان لحظات خوبی داشته باشند و حس طنز آلود در آن احساس شود.

پردیس: بازی مربوط به دفاع مقدس در سبک اکشن ساخته می شود؟

رحمانی: خیر، بازی دفاع مقدس ما، ماجراجویی است. بازی اکشن ما عنوان “سال های سیاه” است.

پردیس: بجز این بازی ها، عنوانی هست که در سبک دیگری در دست ساخت داشته باشید؟

رحمانی: ما چند بازی دیگر نیز در دست ساخت داریم و برای اینکه سورپرایزی هم برای سایت شما داشته باشم، به قسمت هایی از آن ها اشاره می کنم. یک بازی درباره تاریخ ایران داریم که در مورد سیر و سلوک عطار است و یک بازی Hack and Slash است! اگر بچه ها اجازه بدهند، قصد داریم به نوعی گرشاسپ بسازیم و بازی خوبی خواهد بود. یک بازی شبیه ساز پرواز هم داریم که حالت Mode نیست و بر اساس زندگی نامه شهید بابایی، دوران و شیرودی است که هم روایت داستانی دارد و هم به صورت آزاد می توان آن را بازی کرد. امیدوارم بتوانیم بازی را بسیار خوب از کار دربیاوریم، تست های فنی بسیار خوب بوده و قصد هم نداریم که بازی یک شبیه ساز سنگین پرواز باشد و حس Arcade در بازی احساس می شود. یک طرح هم درباره انقلاب اسلامی داریم.

پردیس: با توجه به اینکه بازی شما در خارج عرضه شده، آیا امکان این وجود دارد که روی پلتفرم های دیگری بجز PC نیز بازی بسازید؟

رحمانی: هدف ما این است که به این موضوع برسیم. برای بازی “سال های سیاه” برنامه داریم که آن را روی Xbox 360 نیز عرضه کنیم. البته خیلی هم دوست داریم که تا قبل از عید آن بازی مربوط به عطار را معرفی و چند تصویر از آن منتشر کنیم. فکر کنم که این بازی روی Xbox 360 عرضه شود. کار ساخت این بازی روی Xbox 360 قطعی شده و برنامه داریم که ۲ بازی خودمان را به این شکل عرضه کنیم.

پردیس: یعنی از نظر تهیه Dev-Kit و لایسنس و سایر موارد، مشکلی نداشتید؟

رحمانی: “قتل در کوچه های طهران” به عنوان یک بازی ایرانی پخش شد، اما برای حسابرسی مالی، یک شرکت در انگلستان به ثبت رساندیم. برای عرضه این بازی ها روی Xbox 360 نیز از همین روش استفاده می کنیم.

پردیس: موضوعی بوده که دوست داشته باشید به آن اشاره کنید؟

رحمانی: سپاسگزار از بچه های پردیس که همیشه به بازیسازها لطف داشته اند. سایت پربازدید و خوبی دارید و من امیدوارم که به اتفاقات شرکت های بازیسازی بیشتر بپردازید. عرضه بازی “قتل در کوچه های طهران” در بازار خارج آن طور باید و شاید مورد توجه قرار نگرفت.

پردیس: خبر این موضوع در جایی منتشر شد، یا ما هم از آن مطلع نشدیم!

رحمانی: ما خبر را برای چند خبرگزاری فرستادیم، اما آن ها ما را تحویل نگرفتند! البته برای پردیس ارسال نکردیم. برای دنیای بازی ارسال کردیم که در خبری بسیار ساده به این موضوع پرداختند.

پردیس: البته اگر برای ما ارسال می کردید، حتماً خبر شما را در سایت پوشش می دادیم.

رحمانی: انشاالله که در آینده با شما همکاری بیشتری خواهیم داشت. ممنون از شما برای وقتی که در اختیار ما قرار دادید.

مصاحبه کننده: مجید نوردوست

انتشار در سایت پردیس گیم

یک دیدگاه .

فرستادن دیدگاه


GameDojo

آخرین پیام‌ها


گیم‌جابز را دنبال کنید





موقعیت های ویژه

  • استخدام توسعه‌دهنده Unreal...

      آنچه ما انجام می دهیم: ما با سابقه‌ای ۱۰ […]

  • استخدام برنامه نویس...

    Polydin Studio استودیوی بازیسازی پالیدین با هدف توسعه محصولات با […]

  • نریتیو دیزاینر (دورکار!)

    نیک اسپاد آفاق دورکاری دوستانی که به روایت داستان و […]

  • طراح باز موبایل...

    Mystory تهران با سلام  به یک طراح بازی موبایل سبک […]

  • استخدام انیماتور بازی...

    Polydin Studio تهران استودیوی بازی‌سازی پالیدین در شروع با هدف […]

  • NestJS) Back-End Developer-مشهد)

    استودیو طراحان سفید مشهد تقریبا ده سال پیش بود که […]

دسترسی سریع به







ارسال تازه‌ها به ایمیل شما

[wysija_form id="2"]