گیم جابز

کاریابی در بازی‌سازی ایران

خیلی جالب بود که در نمایشگاه بازی های کامپیوتری تهران، بازی های مختلفی را مشاهده کردیم که در سبک های متفاوت و جدید برای بازار ایران در دست ساخت بودند. از بازی های اکشن گرفته تا شبیه سازی های فانتزی و عنوان های نقش آفرینی، اما یکی از بازی های جالب این نمایشگاه، عنوانی به نام Roads of Battle یا همان جاده های نبرد بود که در سبک Tower Defense ساخته شده و نمایش های خوبی داشت. به همین دلیل ما هم تصمیم گرفتیم تا مصاحبه ای را با سازنده این بازی، یعنی آقای علیرضا مرادی تبار انجام دهیم.

پردیس: خودتان را برای ما معرفی کنید و درباره فعالیت های شرکت هم کمی توضیح بدهید.

مرادی تبار: من علیرضا مرادی تبار هستم و در کنار آقای سجاد بیگ جانی شرکت چنگ پژمان پارسه را تأسیس کردیم و کار تخصصی ما هم تولید بازی است. کار اول ما هم بازی ای به نام جاده های نبرد (Roads of Battle) است که مراحل پایانی ساخت را طی می کند و فکر کنم تا ۲ ماه آینده راهی بازار شود.

پردیس: درباره این بازی توضیح بیشتری بدهید.

مرادی تبار: جاده های نبرد یک عنوان استراتژیک به حساب می آید که در زیرشاخه سبک Tower Defense قرار می گیرد. موتور بازی هم توسط آقای بیگ جانی ساخته شده است. ما سعی کردیم در کارمان استانداردهای جهانی را در طراحی و تنوع مراحل و گیم پلی داشته باشیم. سعی کردیم تا فضایی را در بازی به وجود بیاوریم که برای مخاطب تکرای نباشد و آن ها بتوانند هر ۱۰ مرحله بازی را تا انتها بروند. بازی دارای درجه سختی های مختلفی است و یک سری ویژگی های خاص خودش را هم در گیم پلی دارد و نسبت به سایر بازی های Tower Defense دیگر تا حدودی متمایز است.

پردیس: بازی داستان خاصی دارد؟

مرادی تبار: خیر. به هر حال فضای بازی به گونه ای نیست که بتوان برای آن داستان خاصی تعریف کرد. همان داستان همیشگی در این بازی وجود دارد. نیروهای بیگانه حمله می کنند و بازیکن هم باید دفاع کند.

پردیس: درباره موتور بازی بیشتر توضیح می دهید؟

مرادی تبار: موتوری که برای بازی طراحی کردیم، بیشتر برای این بازی طراحی شده و از آن نمی توانیم به عنوان یک موتور خوب در بازی های دیگر هم استفاده کنیم. اطلاعات بیشتر درباره موتور بازی در سایت seganx.com قرار دارد که به صورت تخصصی تر و حرفه ای تر می توانید درباره این موتور اطلاعات بدست بیاورید.

پردیس: گیم پلی بازی چه چالش هایی را پیش روی بازیکنان قرار می دهد؟

مرادی تبار: در گیم پلی بازی سعی کردیم تا علاوه بر رعایت استانداردهای سبک Tower Defense، قسمت های جدیدی هم به آن اضافه کنیم. همانطور که می دانید، وقتی در بازی های Tower Defense یک برج را می سازید و در محیط بازی قرار می دهید، آن را برای همیشه در اختیار دارید. اما ما در بازی خودمان یک سری دشمنان را طراحی کرده ایم که به برج های شما حمله می کنند و ممکن است که شما در بازی برج های خودتان را از دست بدهید. در این بازی در کنار ساخت برج ها، باید آن ها را تعمیر و نگهداری کنید.

بجز ۵ نوع برجی که در بازی وجود دارند و هر کدام قدرت خاص خودشان را دارند، ما ۴ قابلیت ویژه یا Power Attack هم در نظر گرفته ایم. هر کدام از این PAها در گیم پلی بازی تأثیرگذار هستند. شما با کمک این ۵ برج و PAها می توانید بازی را اداره کنید. در اکثر بازی های TD بازیکنان در خیلی از قسمت ها بیکار می مانند و بعد از اینکه بازیکن برج هایش را در بازی قرار داد، دیگر کار خاصی برای انجام دادن نخواهد داشت. اما ما در این بازی سعی کرده ایم که کاربر همیشه مشغول بازی باشد.

پردیس: چه شد که این سبک را برای اولین بازی ای که در دست ساخت دارید، انتخاب کردید؟

مرادی تبار: صادقانه بگویم که دلیلش این بود که ساخت این سبک راحت تر از سبک های دیگر بود و خودمان هم به این سبک علاقه داشتیم. همچنین تسلط بیشتری روی ساخت این سبک داشتیم. قابلیت های فنی و هنری ما هم در همین راستا بودند. در کل سعی کردیم که زیاد بلند پروازی نکنیم و یک کار خوب انجام دهیم تا اینکه کارهای سنگین و بزرگ را به شکل ناقص انجام دهیم.

پردیس: چند نفر روی ساخت این بازی فعالیت کردند؟

مرادی تبار: سه نفر به شکل تمام وقت به همراه دوستانی به صورت پاره وقت روی این بازی کار کرده اند. اعضای ما به ۶ نفر هم رسیده است.

پردیس: چند وقت است که کار ساخت بازی شروع شده است؟

مرادی تبار: استارت اصلی کار حدود یک سال است که خورده شده.

پردیس: بازی با هزینه شرکت ساخته شده یا بنیاد هم کمک کرده است؟

مرادی تبار: بنیاد هم کمک هایی داشته، اما بخش اصلی هزینه های کار را خودمان تأمین کرده ایم.

پردیس: چه مشکلاتی در زمان ساخت بازی داشتید؟

مرادی تبار: ساخت بازی در کشور ما دشواری های زیادی دارد. اولین مشکل، می تواند همان کمبود نیرو و دانش در این زمینه باشد. ما سعی کردیم قبل از اینکه کار ساخت بازی را شروع کنیم، در قسمت پیش تولید ایرادهای اولیه را برطرف کنیم. این موضوع یک چالش بزرگ برای ما بود. چالش بعدی، مربوط به بحث های مالی خواهد شد. در کنار این موضوع هم تیم ما درگیر این است که بتواند بازی را خوب معرفی کند.

پردیس: تصمیم دارید که بازی را در خارج از کشور هم عرضه کنید؟

مرادی تبار: بله، از همان ابتدا هدف ما این بود که جاده های نبرد را در خارج از کشور هم عرضه کنیم. به خاطر همین موضوع، سعی کردیم که بازی استانداردی داشته باشیم.

پردیس: بخش آنلاین و چندنفره هم در بازی وجود دارد؟

مرادی تبار: خیر. این بازی دارای قسمت های آنلاین و چندنفره نیست و تنها یک بخش تک نفره دارد.

پردیس: آینده صنعت بازیسازی در ایران را به چه شکل می بینید؟

مرادی تبار: با توجه به این چند ماه گذشته که بازی های خوبی راهی بازار شده، من آینده خوبی را می بینم. امیدوارم که حمایت ها از این صنعت هدفمند پیش بروند و سعی نشود که صنعت بازی های کامپیوتری هم به سرنوشت سینما دچار شود. نباید کاری کنیم که بازیساز هم مانند فیلمساز تا ابد محتاج کمک بماند. باید حمایت ها به شکلی باشند که بازیسازان بتوانند به شکل مستقل کار کنند تا کم کم نیازهای آن ها برطرف شود و بتوانند روی پای خودشان بایستند و کار کنند. اگر این شرایط فراهم شود، ما آینده خوبی در این صنعت خواهیم داشت.

پردیس: حرف آخر؟

مرادی تبار: حرف آخر من، حرف اول تمام بازیسازها است که آن هم مربوط به قانون کپی رایت است. امیدوارم که بنیاد ملی و سایر نهادهایی که در این صنعت هستند، این قانون را اجرا کنند تا صنعت بازی، سینما و تولید نرم افزار را با این کار نجات بدهند.

مصاحبه کننده: مجید نوردوست

انتشار در سایت پردیس گیم

فرستادن دیدگاه


GameDojo

آخرین پیام‌ها


گیم‌جابز را دنبال کنید





موقعیت های ویژه

  • طراح گرافیگ دوبعدی

        شرکت miniscule games با چند سال سابقه ساخت […]

  • استخدام توسعه‌دهنده Unreal...

      آنچه ما انجام می دهیم: ما با سابقه‌ای ۱۰ […]

  • استخدام برنامه نویس...

    Polydin Studio استودیوی بازیسازی پالیدین با هدف توسعه محصولات با […]

  • نریتیو دیزاینر (دورکار!)

    نیک اسپاد آفاق دورکاری دوستانی که به روایت داستان و […]

  • طراح باز موبایل...

    Mystory تهران با سلام  به یک طراح بازی موبایل سبک […]

  • استخدام انیماتور بازی...

    Polydin Studio تهران استودیوی بازی‌سازی پالیدین در شروع با هدف […]

دسترسی سریع به







ارسال تازه‌ها به ایمیل شما

[wysija_form id="2"]