گیم جابز

کاریابی در بازی‌سازی ایران

یکی از بازی های جالب توجه نمایشگاه رسانه های دیجیتال امسال، عنوانی بود به نام “راه فراموش شده” که درباره دفاع قدس در حال ساخت است. نمایش های منتشر شده از بازی بسیار جالب بودند و ما را بر این داشتند تا با آقای علیرضا قدیمی رئیس هیئت مدیره شرکت آماج افزار شریف، مصاحبه ای داشته باشیم.

پردیس: لطفاً خودتان را برای ما معرفی کنید و درباره فعالیت های شرکت توضیح بدهید.

قدیمی: علیرضا قدیمی هستم، رئیس هیئت مدیره شرکت آماج افزار شریف. شرکت ما از سال ۸۸ فعالیتش را آغاز کرد و هدف اصلی آن ساخت بازی بود. اما در کنار این موضوع، پروژه های ساخت نرم افزار نیز داشتیم. بازی ای که در نمایشگاه رسانه های دیجیتال به نمایش گذاشتیم، عنوانی است به نام “راه فراموش شده” که مراحل ساخت آن از اواخر سال ۸۸ شروع شده و اکنون نیز در مراحل نهایی ساخت قرار دارد. در حال حاضر، کار صداگذاری و موسیقی بازی باقی مانده و کارهای فنی آن به پایان رسیده اند.

پردیس: می توانید درباره داستان بازی توضیح بدهید؟

قدیمی: موضوع بازی درباره عملیات والفجر ۸ در جنگ ایران و عراق است که طی آن رزمندگان ایرانی سعی می کنند تا منطقه فاو را فتح کنند. در این بازی سعی کردیم بر اساس مستندات واقعی تمامی فازهای عملیاتی را پیاده سازی کنیم.  قسمت هایی مانند شناسایی قبل از حمله، خود حمله و دفاع از منطقه فاو در این بازی به تصویر کشیده شده اند. بازی در حدود ۳ ساعت است و امیدوارم که بازیکنان از آن راضی باشند.

پردیس: گیم پلی بازی چگونه است؟

قدیمی: همان طور که گفتم، گیم پلی بازی بر اساس مستندهای واقعی طراحی شده و دارای فاز شناسایی است که در ابتدای بازی شخصیت اصلی و هوش مصنوعی سعی می کنند تا منطقه فاو را مورد بررسی قرار بدهند و اطلاعاتی از آنجا بدست بیاورند تا فاز حمله شروع شود. بعد از این قسمت، حمله به شکل گسترده ای در ساعت ۱۰ شب شروع می شود و فاو در طی یک درگیری نفس گیر که در بازی آن را طراحی کردیم، به تصرف نیرهای ایرانی درمی آید. هوش مصنوعی بازی بسیار خوب طراحی شده و نیروهای خودی و دشمن به خوبی از خودشان واکنش نشان می دهند. بعد از این درگیری، سعی می شود که از منطقه فاو دفاع شود. در این قسمت نیز هوش مصنوعی خاصی برای بازی طراحی شده و بازیکنان باید به شکل سنگر به سنگر حرکت کنند و هوش مصنوعی بازی نیز سعی می کنند تا منطقه را حفظ کنند و یا سنگر به سنگر عقب بیایند. روش های مختلفی برای دفاع وجود خواهند داشت. مانند مین گذاری منطقه و دستور برای اینکه هواپیماها بخشی را بمباران کنند.

پردیس: بازی با چه موتوری ساخته شده است؟

قدیمی: بازی با UDK در حال ساخت است.

پردیس: مستنداتی که برای بازی تهیه شده، از جای خاصی بدست آمده؟ آیا در این قسمت ارتش یا ارگان خاصی به شما کمک کرده؟

قدیمی: از راهیان نور مقداری کمک گرفتیم و مستنداتی را در اختیار ما قرار دادند. کمی هم از فیلم های روایت فتح استفاده کردیم. در خود بازی هم از این فیلم ها استفاده می کنیم و در بین مرحله ها قسمت هایی از این فیلم ها را به نمایش درمی آوریم.

پردیس: برای ساخت بازی از طریق جایی حمایت شده اید؟

قدیمی: فعلاً خیر، بازی کاملاً مستقل ساخته شده است. هزینه ساخت بازی هم از انجام پروژه های مختلفی تأمین شده که انجام داده ایم.

پردیس: فکر می کنید مراحل ساخت بازی کی به پایان می رسند؟

قدیمی: انشاالله برای ۳ تا ۴ ماه دیگر کار ساخت بازی به پایان خواهد رسید.

پردیس: کمی درباره تکنیک هایی که در بازی استفاده کردید، توضیح دهید. آیا از Mo-Cap در بازی استفاده کردید؟

قدیمی: تمامی انیمیشن های بازی با Mo-Cap ضبط شده اند که خیلی از آن ها را در بازی استفاده کردیم و تعدادی باقی مانده که باید آن ها را هم به کار ببریم. از نظر برنامه نویسی نیز کارهای مختلفی انجام دادیم. از جمله اینکه هواپیماها را برنامه نویسی کردیم تا بازیکن بتواند به آن ها دستور بدهد که چه قسمت هایی را بمباران کنند. تانک و وسایل نقلیه نظامی مختلفی هم در بازی قرار دارند. البته این وسایل را بیشتر برای قسمت چندنفره بازی طراحی کردیم. امیدواریم که بعد از عرضه بازی، بتوانیم بخش چندنفره آن را هم عرضه کنیم. سعی ما این است که ۳ تا ۴ ماه بعد از عرضه بازی نسخه چندنفره را عرضه کنیم.

پردیس: بخش چندنفره به چه صورت خواهد بود؟

قدیمی: این قمست دارای چند مد مختلف مانند Deathmatch و Co-Op است و یک مد دیگر نیز در بازی Battlefield مشاهده کردیم که سعی می کنیم آن را هم در بازی پیاده سازی کنیم.

پردیس: حالت شبکه بازی به صورت LAN خواهد بود یا آنلاین؟

قدیمی: فعلاً به صورت LAN خواهد بود و تا ۶۴ بازیکن را نیز پشتیبانی می کند. نقشه های بازی هم آنقدر بزرگ هستند که تا این میزان بازیکن در آن ها راحت بازی کنند.

پردیس: در روند تولید بازی با مشکل خاصی روبرو نشدید؟

قدیمی: در قسمت هایی با مشکل کمبود مستندات روبرو شدیم، اما این مشکلات نیز برطرف شدند و در قسمت تکنیکی نیز با مشکل خاصی روبرو نشدیم.

پردیس: آینده صنعت بازی در ایران به شکل خواهد بود؟

قدیمی: این طور که من از این نمایشگاه متوجه شدم، بازیکنان ایرانی کم کم به دنبال بازی های ایرانی می روند و اگر این مسئله ادامه پیدا کند، با روند رو به رشدی مواجه خواهیم شد. اگر بازی های باکیفیتی راهی بازار شوند، مخاطب به سمت آن ها خواهد آمد.

پردیس: حمایت های دولتی را به چه صورت می بینید؟

قدیمی: حمایت ها آن طور که باید و شاید خوب نیستند. البته نباید هم انتظار زیادی داشته باشیم که حمایت ها حتماً مالی باشند. نیروی انسانی در اختیار شرکت ها قرار دادن و ارائه آموزش های مورد نیاز هم می توانند کمک های موثری برای بازیسازان باشند. درست است که مشکلات مالی در کار است، اما آن ها هم حل می شوند.

پردیس: فکر می کنید تا چند سال آینده بتوانیم با بازی های خارجی رقابت کنیم؟

قدیمی: با این شکلی که در حال پیشرفت هستیم، فکر کنم تا ۵ یا ۷ سال آینده به جاهای خوبی برسیم.

پردیس: در پایان صحبت خاصی دارید؟

قدیمی: خیلی ممنون از اینکه این فرصت را در اختیار من قرار دادید تا خدمت شما باشم. خیلی دوست دارم که مخاطب ها به بازی های ایرانی بیشتر توجه کنند و با یک دیدگاه و ذهنیت اشتباه به آن نگاه نکنند. البته این مشکل از سوی ما هم بوده و بازی هایی عرضه شدند که کیفیت خوبی نداشتند و یا Mode بودند و این ذهنیت را به وجود آورده اند که بازی های ایرانی، خوب نیستند. اما این طور نیست و از بازیکنان می خواهم که بیشتر بازی های ایرانی را تجربه کنند.

مصاحبه کننده: مجید نوردوست

انتشار در سایت پردیس گیم

4 دیدگاه .

  1. سلام چه جالب اسم منم علیرضا قدیمی است

       1 نفر این دیدگاه را پسندیده

  2. […] (اطلاعات بیشتر) […]

       1 نفر این دیدگاه را پسندیده

  3. سامان گفت:

    ” …..البته این مشکل از سوی ما هم بوده و بازی هایی عرضه شدند که کیفیت خوبی نداشتند و یا Mode بودند”

    دوست عزیز شما همین الان دارید از یه ابزار Mode سازی به اسم UDK استفاده میکنید !!! انوقت میگید بعضی از بازی ها دیگه Mode بودن ؟

       2 نفر این دیدگاه را پسندیده

    • مدیریت گیم جابز گفت:

      البته تعریف شما از MOD ها فکر کنم کمی مشکل داشته باشه دوست عزیز. پیشنهاد می کنم حتما بیشتر تحقیق کنید.

         3 نفر این دیدگاه را پسندیده

GameDojo

آخرین پیام‌ها


گیم‌جابز را دنبال کنید





موقعیت های ویژه

  • استخدام توسعه‌دهنده Unreal...

      آنچه ما انجام می دهیم: ما با سابقه‌ای ۱۰ […]

  • استخدام برنامه نویس...

    Polydin Studio استودیوی بازیسازی پالیدین با هدف توسعه محصولات با […]

  • نریتیو دیزاینر (دورکار!)

    نیک اسپاد آفاق دورکاری دوستانی که به روایت داستان و […]

  • طراح باز موبایل...

    Mystory تهران با سلام  به یک طراح بازی موبایل سبک […]

  • استخدام انیماتور بازی...

    Polydin Studio تهران استودیوی بازی‌سازی پالیدین در شروع با هدف […]

  • NestJS) Back-End Developer-مشهد)

    استودیو طراحان سفید مشهد تقریبا ده سال پیش بود که […]

دسترسی سریع به







ارسال تازه‌ها به ایمیل شما

[wysija_form id="2"]