گیم جابز

کاریابی در بازی‌سازی ایران

امتحان‌کننده بازی کیست؟ “قسمت اول”

“به قلم Annie Gray”

فکرش را بکنید، سه ساعت تمام است که نشسته‌اید و روی یک کنسول مشغول انجام بازی مورد علاقه‌ی خود هستید. اژدهای کهنی که تابه‌حال چندین‌بار شما را کشته سلامتیش به ۵ درصد مقدار خودش رسیده، با شمشیر سرنوشت‌ساز ایمان و شما به خوبی می‌دانید که کشتن اژدها به شما یک زره فلزی و مقدار زیادی امتیاز تجربه می‌دهد که با آن‌ها می‌توانید تراز شخصیت خود را ارتقا داده و مأموریت خود را به پایان برسانید و در ازای اتمام آن تعداد زیادی مأموریت هیجان‌انگیز در مکان‌های مختلف نقشه برایتان باز می‌شود که قبلا قادر به شروع آن‌ها نبودید.

اژدهای زخمی در اوج فلاکت دُم آتشینش را روی شما می‌گشاید و شما به موقع با سپر طلایی خود آن را دفع می‌کنید. با شجاعت بسیار شمشیر بزرگ را برمی‌دارید و ضربه‌ای قدرتمند را به گلوی اژدها وارد می‌کنید. ناگهان صفحه ثابت می‌ماند گویا می‌خواهد از لحظه‌ی پیروزی شما یک اسکرین‌شات تهیه کند. شما چند ثانیه‌ای را منتظر می‌مانید تا بازی ادامه پیدا کند ولی …هرگز ادامه پیدا نمی‌کند. تنها راه چاره این است که کنسول خود را دوباره راه اندازی کنید وتمام مرحله را از نو انجام دهید. در این لحظه شما یک باگ را کشف کرده اید، یک “hard lock”، و تمام بازی‌های ویدئویی که تابه‌حال ساخته شده‌اند به این باگ‌ها آلوده بوده‌اند. تنها راه مقابله با این هجوم سخت‌افزاری این است که تیمی را از اشخاصی که تصمیم دارند هزاران ساعت از عمرشان را صرف پیدا کردن و گزارش دادن این “اشکالات” بکنند استخدام کنیم. اما چندتایی از این باگ‌ها باز پنهام می‌مانند.

بازی‌های شما به کاری بسیار حوصله سربر تبدیل خواهند شد اگر قرار باشد برای تضمین کیفیت آن‌ها به‌عنوان یک کار جدی و سخت، آن‌ها را بازی کنید و این دقیقا کاری است که تسترها یا امتحان‌کننده‌ها انجام می‌دهند.

گیم تستر یا امتحان‌کننده بازی کیست؟

در صنعت بازی‌سازی به کسی که یک یا تعداد زیادی بازی را بارها و بارها و در طی چند ماه بازی می‌کند تِستِر می‌گویند. یک تصور غلطی که افراد خارج از این صنعت دارند این است که تسترها برای یک ساعت اسکایریم بازی می‌کنند تا نشان دهند کار می‌کنند بعد ساعت‌ها استارکرفت ۲ بازی می‌کنند و برای استراحت هم بعد از ظهرها پرندگان خشمگین بازی می‌کنند! آن‌ها همیشه می‌پرسند؛” همه‌ی کاری که شما می‌کنید این است که کپه‌ای از بازی‌ها را تمام روز بازی می‌کنید،درست است؟” نه درست نیست! یک تستر باید برای یک بازی خاص کنسول ۳DS شش ماه به‌طور مستقیم وقت بگذارد. در زمان خاص می‌شود شش یا هفت روز کاری در هفته و بیشتر از ۱۲ ساعت کار در هر روز روی همان بازی! احتمالا شما شگفت‌زده هستید که آن‌ها زمانی را که روی صندلی دپارتمان «سوال و جواب» می‌نشینند چه کار می‌کنند؟

کار اصلی یک تستر این است که بازی را اجرا کند و جاهایی را که بازی در آن‌ها درست اجرا نمی‌شود یا مطابق میل توسعه‌دهندگان احرا نمی‌شود را پیدا کند.  

تمام قسمت‌های ساخت یک بازی ویدئویی مثل طراحی، بخش‌های هنری، انیمیشن، صدا و برنامه‌نویسی در معرض باگ هستند. این‌ها حاصل سهل‌انگاری توسعه‌دهندگان یا خستگی و بی‌توجهی آن‌ها است. هر بار که تستر یک باگ را پیدا می‌کند باید آن را برای حل شدن به توسعه‌دهندگان گزارش کند. پس از اینکه سازندگان موفق به رفع باگ شدند تستر دوباره باید به محل قبلی باگ در آپدیت جدید بازی رفته و چک کند که مشکل حتما برطرف شده باشد. این چرخه تا زمان آماده شدن محصول برای عرضه به بازار ادامه پیدا می‌کند. در انتهای بعضی از پروژه‌ها تقریبا ۱۰۰۰۰ باگ توسط دپارتمان «سوال و جواب» پیدا شده است.

دپارتمان‌های سوال و جواب 

این بخش شامل تعدادی زیادی از تسترهای صنعت بازی‌سازی می‌شود که کار همه‌ی آن‌ها امتحان کردن است. دپارتمان سوال و جواب وظیفه دارد پروژه‌های آن‌ها را در مسیرهایی وابسته و موازی هم مدیریت کند.

تیم سوال و جواب ناشر

قبل از این که ناشران بزرگی مثل Activision،EA یاUbisoft  عناوین خود را به بازار عرضه کنند به دپارتمان سوال و جواب خود برای امتحان کردن بازی‌ها تکیه می‌کنند. به یاد داشته باشید که سوال و جواب به معنی تضمین کیفیت است، ولی معنی این کلمه این نیست که مسئولیت ساخت یک بازی سرگرم‌کننده بر عهده‌ی  تسترها است. آن به این معنی است که بازی باید رضایت شما را به همراه داشته باشد. به آن اعتقادی داشته باشید یا نه، باگ‌های زیاد یک بازی روی امتیاز متای آن اثر می‌گذارد. به خاطر همین است که عرضه‌ی بازی‌ها با حداقل باگ‌ها به بازار کاری مهم به حساب می‌آید. اندازه‌ی سوال و جواب تیم‌های ناشر بسته به این که چند بازی در مرحله‌ی توسعه قرار گرفته می‌تواند بزرگ یا کوچک باشد و تسترها هر آن ممکن است خود را در حال تست چند بازی با هم ببینند.

برای یک ناشر، تستر بودن بسیار هیجان‌انگیز است. هر چند حقوق کمی می‌گیرید و ساعات زیادی را باید کار کنید، اما چون که عضو یک کمپانی مشهور هستید و فرصت‌های زیادی برای طی کردن پله‌های پیشرفت در اختیار دارید، تولیدکنندگان، VPs و مدیران اصلی بسیاری وجود دارند که در ابتدا در سوال و جواب‌ها حضور داشتند. به‌علاوه شما برای کار کردن روی عناوین بزرگ AAA شانس بیشتری خواهید داشت که باعث می‌شود رزومه و نمونه کارهای شما بشتر از بقیه به چشم بیاید.

تست کردن بازی برای یک ناشر

مزایا

● مسیر شغلی عالی، تسترها می‌توانند مستقیما وارد پروسه‌ی ساخت بازی شوند

●حقوق کم در مقابل سایر بخش‌ها، اما در واقع نسبت به توسعه‌دهندگان و تسترهای ۳rd Party زیاد است

● ظرف مدت زمان کوتاهی رزومه‌ی شما از عناوین مختلفی پر می‌شود

معایب

●پایان کار، هر زمان می‌تواند باشد و حتی می‌تواند مدت خیلی طولانی طول بکشد

● نشستن و بازی کردن برای ساعات طولانی آن هم به مدت چند سال می‌تواند سبب بروز مسایلی مانند سندرم تونل کارپال شود

●رقابت شغلی زیاد در بخش سوال و جواب برای رسیدن به موقعیت شغلی بالاتر

 

 

تیم‌های توسعه دهنده‌ی سوال و جواب (تضمین کیفیت)

استودیو‌های توسعه‌ی بازی هم به تسترها نیاز دارند، یک تستر داخل خانه باعث بالا رفتن سرعت پیدا کردن باگ‌ها در پروژه خواهد شد چون باگ‌های پیدا شده می‌توانند به تیم توسعه آدرس دهی شوند. یک تستر توسعه‌دهنده در حقیقت به یک کیت توسعه‌ی نرم افزاری مسلط است، پس در هنگام پیدا شدن یک باگ، برنامه‌نویس پروژه به‌طور خودکار می‌تواند بفهمد که محل باگ دقیقا در کجای کدها قرار دارد. هم‌چنین یک تستر توسعه‌دهنده می‌تواند پیش طراح یا هنرمند رفته و به آن‌ها بگوید که نگاهی به این باگ بیندازند.

استودیوهای بازی‌سازی، تیم‌های کنترل کیفیت بزرگی ندارند، چون این کار وظیفه اصلی ناشر بازی است. با این حال، وقتی پروژه رو به انتها است یا زمانی‌که بازی به انتشار نهایی خود نزدیک است، توسعه‌دهندگان یک “build” نهایی را برای ناشر ارسال می‌کنند، و لازم است که این نسخه عاری از هرگونه باگ واضحی باشد که باعث شود آن‌ها مانع شروع چرخه‌ی تست بازی شوند.

اگر سازندگان نسخه‌ای را ارسال کنند که در هنگام اجرای صفحه‌ی اصلی بازی کرش کند، فقط باعث نمی‌شود که سازنده‌ی اثر کمی شلخته به نظر برسد. این اتفاق باعث می‌شود پروژه به تأخیر بیافتد، زیرا حالا سازنده آدرس محل باگ را دارد و آن را درست کرده است، پس دوباره باید build جدیدی ساخته شود و دوباره برای ناشر فرستاده شود. اگر بازی یک عنوان AAA کنسولی باشد، یک نظارت ساده از سوی تیم توسعه می‌تواند مانع از این شود که پروژه یک روز کامل را عقب بیافتد. داشتن یک تستر داخل خانه یعنی کسی که عمل “spot check” یا < بررسی موضعی > را بتواند روی build ساخته شده تا قبل از ارسال انجام دهد یک مو‌لفه‌ی ضروری در ساخت بازی است.

تست بازی با یک سازنده

مزایا

●کار کردن مستقیم با برنامه‌نویس، هنرمند و طراح

●فرصتی را برای ارتقا به یک طراح‌بازی به شما می‌دهد

●رقابت خیلی کم، یک تستر توسعه‌دهنده‌ی پر کار می‌تواند داخل استودیو دوام بیاورد

معایب

●مدت زیادی طول می‌کشد تا شما بتوانید آلبوم خود را داشته باشید؛ یعنی رزومه‌ی شما با کندی پر می‌شود

●کار فصلی؛ یک استودیو‌ی توسعه همیشه در شروع یک پروژه یا پس از عرضه‌ی یک بازی به تسترهای زیادی احتیاج ندارد

●کار پاره وقت در همه‌ی اوقات

امیدوارم این مقاله و موضوع آن برای شما جالب و مفید بوده باشد. بزودی با قسمت دوم مقاله نیز در خدمت شما خواهیم بود تا به ابعاد دیگری از کار گیمر تستر بپردازیم.

مترجمعلی خانعلی‌لو

این مقاله در مجله تخصصی بازینامه تهیه شده است.

برگرفته شده از PardisGame

دسته ها: کتابخانه

فرستادن دیدگاه


GameDojo

آخرین پیام‌ها


گیم‌جابز را دنبال کنید





موقعیت های ویژه

  • استخدام توسعه‌دهنده Unreal...

      آنچه ما انجام می دهیم: ما با سابقه‌ای ۱۰ […]

  • استخدام برنامه نویس...

    Polydin Studio استودیوی بازیسازی پالیدین با هدف توسعه محصولات با […]

  • نریتیو دیزاینر (دورکار!)

    نیک اسپاد آفاق دورکاری دوستانی که به روایت داستان و […]

  • طراح باز موبایل...

    Mystory تهران با سلام  به یک طراح بازی موبایل سبک […]

  • استخدام انیماتور بازی...

    Polydin Studio تهران استودیوی بازی‌سازی پالیدین در شروع با هدف […]

  • NestJS) Back-End Developer-مشهد)

    استودیو طراحان سفید مشهد تقریبا ده سال پیش بود که […]

دسترسی سریع به







ارسال تازه‌ها به ایمیل شما

[wysija_form id="2"]