سلام
در این قسمت به نور پردازی در یونیتی می پردازیم.
نور پردازی :
در انجین های سه بعدی و نرم افزارهای سه بعدی ساز یکی از مهمترین قسمت ها نور پردازی است زیرا اگر نور پردازی به صورت صحیح انجام نشود ممکن است یک پروژه خوب را بد جلوه دهد و به پروژه آسیب های جدی ای بزند پس شما باید به نور پردازی بازی دقت زیادی کنید .
دریونیتی نور پردازی سه نوع است :
- Spot light
- Point light
- Directional light
Spot light
اسپات لایت فقط قسمتی دایره ای شکل را روشن می کند و اگر از زمین بازی دورش کنیم نور دایره ای شکل محیط بیشتری را در بر می گیرد که شبیه به نمایش ها وقتی کسی را می خواهند نشان دهد است.
این نور را می توان در بازی های تاریک به عنوان چراغ قوه استفاده کرد.
Point light
یکی دیگر از نور های یونیتی پوینت لایت است که کاربردهای زیادی دارد. اسپات لایت یک محیط دایره ای شکل را روشن میکند و شما می توانید شعاع این دایره را افزایش دهید.
از کاربردهای اسپات لایت ساخت گوی های نوری و جسمهایی که نور تولید می کنند می توان اشاره کرد.
Directional light
پر کاربرد ترین نور در یونیتی دایرکشن لایت است این نور پر استفاده ترین نور در تمام بازی ها است . دایرکشن لایت محیط بسیار عظیمی را روشن می کند که در بیشتر مواقع شما به نور عادی مانند روز نیاز دارید و برای بوجود آوردن این نوع نور باید از دایرکشن لایت استفاده کرد.
در بازی می توانید استفاده های متنوعی از دایرکشنال لایت کنید.
استفاده از تکسچر برای حالت دادن به نور :
در یونیتی می توانید به نور تکسچر اضافه کنید با اینکار می توانید سایه ی اجسام یا حالتی از نور را نمایش دهید.
استفاده از تکسچر در دایرکشنال لایت
استفاده از تکسچر در اسپات لایت
استفاده از تکسچر در پوینت لایت
حمیدرضا کرمیان
ببخشید میشه بازی سازی رو از مراحل اول یاد بدید.
یعنی از اول Unity رو یاد بدید ۱ بازی با گیم میکر ساختم
و c++ هم بلدم فقط میخوام یونیتی , تکسچر و این چیز ها رو مفصل یاد
بگیرم.
خیلی عالی بود مخصوصا تکسجر گذاری روی نور ها
ولی کاش استاندارد ها و نوع تکسجر هم مشخص میشد
الان ما تکسجر جوب بزاریم کار میکنه این شکلی ؟
یا نه باید ساخت اونم به صورتی که بگراند نداشته باشه