گیم جابز

کاریابی در بازی‌سازی ایران

در این مقاله ضمن تعریف واژه‌ی میان‌افزار، شما را با مهم‌ترین میان‌افزارهای موجود در زمینه‌ی طراحی و ویرایش صدا آشنا می‌کنیم. با ما همراه شوید.

شاید در بستر اینترنت کمتر مقاله‌ای را بتوانید پیدا کنید که کمی در مورد نرم‌افزارهای مورد نیاز برای طراحی صدا و موسیقی بازی‌های ویدیویی صحبت کرده باشد. برای همین می‌خواهیم در این مقاله آموزش بازی سازی شما را با تعدادی از آن‌ها و همچنین ویژگی‌های برجسته هر کدام آشنا کنیم.

همانند موارد گذشته باز هم تاکید می‌کنیم که نقش اصلی در فرآیند طراحی صدا و حتی موسیقی را خود شما ایفا می‌کنید و تمامی این نرم‌افزارها چیزی بیشتر از یک ابزار کاری برای ما نخواهند بود. برای همین مثل همیشه توصیه می‌کنیم که صرفا در این میان نرم‌افزاری را انتخاب کنید که در کار کردن با آن راحت‌تر هستید. پس از مدتی هم خواهید فهمید که این نرم‌افزارها شباهت‌های فراوانی با یکدیگر دارند و در صورت نیاز جابجایی بین هر کدام از آن‌ها کار چندان مشکلی برای شما نخواهد بود.

آشنایی با Middleware ‌و DAW

شاید مهم‌ترین دسته‌بندی که برای نرم‌افزار مرتبط با طراحی صدا و موسیقی وجود دارد، تقسیم‌بندی آنان به دو دسته Middleware و یا همان میان‌افزار و (DAW (Digital Audio Workstation است. تفاوت این دو دسته در این است که ما در دسته‌ی DAW معمولا با گروهی از نرم‌افزارهای همه‌کاره‌ طرف هستیم که در آن‌ها می‌توانیم کارهای بسیاری از قبیل ضبط و میکس صدا، افکت‌گذاری، تولید موسیقی و تقریبا هر کاری که فکرش را می‌کنید انجام دهیم. در یک کلام چنین نرم‌افزارهایی را استودیو‌های مجازی می‌گویند. اما مسئله‌ای که در این میان وجود دارد این است که معمولا این نرم‌افزارها تعامل مستقیمی با موتورهای بازی‌سازی ندارند و به همین خاطر پای میان‌افزارها به مسئله باز می‌شود. همان گونه که از اسم دسته‌ی این نرم‌افزارها مشخص است، آنان در میان دو نرم‌افزار قرار می‌گیرند و سعی می‌کنند با ایجاد ارتباطی بین این دو، فرآیند مورد نظر را سرعت ببخشند. البته چنین نرم‌افزارهایی غالبا خودشان هم بخشی از قابلیت‌های نرم‌افزارهای DAW را در خود دارند تا مثلا بتوان یکسری تغییرات را به سرعت هر چه تمام‌تر روی صداها و موسیقی‌های بازی اعمال و نتیجه را در موتور بازی مشاهده کرد. به عنوان نمونه شما می‌توانید در ویدیوی زیر مشاهده کنید که چگونه نرم‌افزار Nuendo از طریق میان‌افزار Wwise به موتور Cry Engine متصل شده است. البته لازم به ذکر است که این ویدیو برای نشان دادن قابلیت بخشی از نرم‌افزار Nuendo به نام Game Audio Connect 2 است که با استفاده از آن این نرم‌افزار می‌تواند با میان‌افزار Wwise ارتباط برقرار کند.

 

میان‌افزارها

آن چه که در این مقاله صرفا به آن خوهیم پرداخت، معرفی تعدادی از مهم‌ترین میان‌افزارهای موجود در میان توسعه‌دهندگان است و به همین خاطر معرفی دسته‌ی دیگر نرم‌افزارهای تولید و ویرایش صدا را به مقاله‌ی دیگری موکول می‌کنیم.

 

Wwise – Audiokinetic

این میان‌افزار یکی از محبوب‌ترین ابزارهای موجود در حوزه‌ی صدا و موسیقی است و به نوعی شبیه یک چاقوی سویسی توانایی انجام کارهای بسیاری را دارد. به عنوان نمونه تیموتی سپالا (Timothy Seppala)  از سایت PC Gamer در مورد این ابزار می‌گوید:

تصور کنید یک تعمیرکار قبل از کار کردن روی ماشین مورد نظرش مجبور بود به جای برداشتن هر آچاری از جعبه آچار، آن را از صفر درست کند. Wwise حکم همان جعبه آچار برای تعمیرکار را دارد.

از ویژگی‌های این ابزار می‌توان به سرعت و سادگی در تنظیمات پروژه و همچنین سطوح عالی جزییات در میکس نهایی و البته کنترل روی تمامی گام‌های صورت گرفته روی صدا اشاره کرد. سازندگان این میان‌افزار ادعا می‌کنند که هیچ محدودیت فنی و فکری وجود ندارد که محصول آنان نتواند از عهده آن بربیاید. شما می‌توانید ویژگی‌های کلیدی این ابزار را در زیر مشاهده کنید.

  • یکپارچگی بسیار راحت با موتورهای بازی‌سازی معروف
  • وابستگی حداقلی به برنامه‌نویسان
  • خروجی همزمان برای چندین پلتفرم
  • به طراحان صدا و کمپوزرها اجازه می‌دهد به صورت کاملا مستقل کار کنند
  • مولتی‌ترد و بهینه‌شده برای پلتفرم‌های مختلف
  • پشتیبانی از بیش از ۲۰ پلتفرم(کنسول‌های مختلف)
  • افکت‌های درونی آماده
  • در اختیار داشتن بیشترین منبع پلاگین در بازار
  • منابع اختصاصی برای اطمینان از پاسخ‌گویی سریع
  • امکان شخصی‌سازی و توسعه به دلخواه مصرف کننده

شما می‌توانید از این لینک به سایت این ابزار دسترسی پیدا کرده و جزییات بیشتر را در آنجا مطالعه کنید.

 

FMOD

اگر از این لینک نگاهی به سایت این ابزار داشته باشید مشاهده می‌کنید که دو نسخه‌ی Studio و IO تحت این عنوان وجود دارد. نسخه‌ی IO صرفا ابزاری برای کاوش صدا است و ما می‌توانیم به راحتی با استفاده از آن به منبع بزرگی از صداهای مختلف دسترسی پیدا کرده و صداهای مورد نظرمان را تهیه کنیم. لازم به ذکر است که بسیاری از این صداها پولی هستند و باید برای دسترسی به آن‌ها مبلغ مورد نظر را پرداخت کنید.

اما نسخه‌ی Studio این ابزار دقیقا همان میان‌افزار مورد نظر ما است. این بخش از ابزار به گونه‌ای طراحی شده تا هر فرد حرفه‌ای هر آنچه را که برای خلق محتوا احتیاج دارد داشته باشد. به عنوان مثال این ابزار از عناصر بصری بسیاری در ساختارهای کاری خود برخوردار است و برای همین طراح صدا می‌تواند به راحتی و با یک درک شهودی به ویرایش و لایه‌بندی صدای مورد نظرش بپردازد.

آموزش بازی سازی

این ابزار هم همانند نمونه‌ی قبلی تقریبا یک ابزار همه فن حریف است و می‌توانید ویژگی‌های برجسته آن را در زیر مشاهده کنید:

  • رابط کاربری بصری و ساده با قابلیت مدیریت ساده‌ی پروژه‌های بزرگ
  • بروزرسانی زنده (در لحظه می‌توانید تغییرات را در ابزار اعمال کرده و نتیجه را در موتور بازی مشاهده کنید)
  • مولتی‌ترد و بهینه‌شده برای پلتفرم‌های مختلف
  • دارای پروفایلر داخلی
  • EQ چند بانده قدرتمند با رابط‌کاربری ساده
  • پشتیبانی از صدای واقعیت مجازی
  • دارای موتور اسکریپت‌نویسی

 

Miles Sound System

یکی از محبوب‌ترین و البته مشهورترین میان‌افزارهای موجود در حوزه‌ی صدا و موسیقی را می‌توانیم میان‌افزار مایلز بدانیم که تا کنون در بیش از ۷۰۰۰ بازی مورد استفاده قرار گرفته است. این میان‌افزار در کنار همه فن حریف بودن به اجرای روان و سبک در موتور بازی معروف است و به عنوان نمونه بر اساس گفته‌های کارگردان بازی Titanfall 2 از این میان‌افزار برای بازی استفاده شده است. اهمیت این مسئله در این است که در بازی سرعتی همانند تایتان‌فال که پر از صداها متنوع است، اجرای روان و البته کم هزینه سیستم صوتی بازی از اهمیت بالایی برخوردار است که میان‌افزار مایلز با مقداری شخصی‌سازی توانسته بود این نیاز توسعه‌دهندگان بازی را برطرف کند. از ویژگی‌های برجسته این نرم‌افزار می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مایلز می‌تواند برای هر پروژه با هر اندازه‌ای کار کند. این میان‌افزار به گونه‌ای طراحی شده است که بتواند هزاران و گیگابایت‌ها صدا را به راحتی پذیرا باشد و در مقابل کمترین افت را در عملکرد داشته باشد.
  • عملکرد مناسب در پلتفرم‌های مختلف. به عنوان نمونه می‌توانید نگاهی به این لینک بیاندازید.
  • دارای تمامی ابزارهای مورد نیاز طراحان صدا
  • قابلیت فعالیت مستقل افراد تیم روی فایل‌های دلخواهشان
  • قابلیت اعمال تغییرات در زمان اجرای بازی
  • دارای ابزارهای نظارتی داخلی برای مشکل‌زدایی پروژه
  • رابط‌کاربری ساده و سریع
  • مولتی پلتفرم بودن

شما می‌توانید اطلاعات بیشتر در این زمینه را از طریق این لینک مطالعه کنید.

 

Master Audio – Darktonic

این ابزار به نسبت دو مورد قبلی از قیمت پایین‌تری برخوردار است (منظور در نسخه‌های تجاری) ولی با این حال همچنان دارای ویژگی‌های پرطرفداری از قبیل محدود کننده‌ی صدا است. یادگیری این ابزار و کارکردن با آن ساده است و بر اساس گفته‌های استودیو‌ی صدای Somaton Intractive، این ابزار بیشترین محبوبیت را در بین مشتریان دارد. این ابزار به صورت پلاگین برای موتور یونیتی در دسترس است و برخلاف نمونه‌های قبلی پیشتیبانی قوی از پلتفرم‌های مختلف ندارد.

از ویژگی‌های برجسته این ابزار می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • چندین ویژگی حرفه‌ای برای دسته‌بندی‌هایی مثل محدود کننده صدا
  • تنظیم موزیک‌های چند لایه با حالت انتقال بدون گپ یا محوشونده
  • قابلیت میکس در وضعیت اجرای آنی پروژه و حفظ تغییرات اعمال شده در این وضعیت
  • توانایی انجام کارها بدون کدنویسی
  • دارای اسکریپ‌های رویدادمحور برای کنترل بدون کد صداها و لیست‌های پخش

شما می‌توانید از طریق این لینک به سایت این ابزار دسترسی پیدا کنید.

 

Fabric – Tazman-Audio

این میان‌افزار برای موتور یونیتی توسعه‌داده شده است و توانسته گستره‌‌ای از اجزای سطح بالا برای خلق صداهای پیچیده و غنی را برای این موتور فراهم کند. این ابزار توانسته با یکپارچگی خوب خود با موتور یونیتی، چندین قابلیت‌ کلیدی را که باید یک موتور سطح بالا داشته باشد به موتور یونیتی اضافه کند. از ویژگی‌های برجسته این ابزار می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کاملا با استفاده از زبان اسکریپ‌نویسی موتور یونیتی نوشته شده و برای همین به هیچ پلاگینی برای اتصال احتیاج ندارد.
  • قابلیت پشتیبانی از تمامی پلتفرم‌هایی را که یونیتی از آن‌ها پیشتیبانی می‌کند دارد.
  • کامپوننت‌ها: در این ویژگی‌ شما می‌توانید با استفاده از بلوک‌هایی آماده و با استفاده از روشی جالب به خلق صداهای پیچیده و دلخواهتان بپردازید. بلوک‌هایی که در زمان حاضر در دسترس هستند عبارتند از: Audio, Dialog www, SamplePlayer, Timeline, Music, Sequence, Switch, Group, Blend, IntroLoopOutro, Silent, Mic
  • سیستم مبتنی بر رویدادها برای مدیریت بهتر اجرای صداها
  • پارامترهای زمان اجرا‌ (RTP): روشی قدرتمند برای اتصال پارامتر‌ها و تصویرگری آن‌ها روی نمودارها که برای درک بهتر آن بهتر است به سایت سازنده مراجعه کنید.
  • افکت‌های DSP: فابریک در کنار افکت‌های صدا یونیتی، به خوبی افکت‌های صدای خودش را هم با سیستم مبتنی بر رویداد یکپارچه کرده است. برای همین کنترل کردن این افکت‌های گفته شده به ساده‌ترین شکل، ممکن است.

شما می‌توانید از این لینک به سایت میان‌افزار فابریک دسترسی پیدا کنید.

 

InAudio – InnerSystems

این ابزار بسیار ساده است ولی با این حال بیشتر لوازمی را که برای تولید یک صدای خوب به آن احتیاج داریم در خود دارد. با این حال بد نیست بدانید که با به کارگیری این ابزار آنچنان نمی‌توانید از قابلیت‌های قرار گرفته شده در موتور یونیتی فراتر بروید. اما به هر جهت این ابزار دارای یک سیستم ترکیب‌کردن بزرگ‌تر و بهتر است و با استفاده از سیستم سلسله مراتبی آن می‌توانید به راحتی یک ویژگی را روی تعداد زیادی از فایل‌های صدا اعمال کنید. از ویژگی‌های برجسته این ابزار می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • معماری قدرتمند رویداد محور
  • رابط‌کاربری کاملا مبتنی بر کشیدن و رها کردن
  • قابلیت اعمال تغییرات در زمان اجرا
  • مدیریت قوی حافظه برای عملکرد مناسب در این زمینه
  • دارای Event Hook برای رویدادهای رایج موتور یونیتی
  • متغیرهای تصادفی برای حجم صدا، زیر و بم، تکرارها و تاخیرها
  • محدود کردن نمونه‌های یک صدا
  • ابزاری متن باز به همراه تمامی کد‌های #C

شما می‌توانید جزییات بیشتر در رابطه با این ابزار را از طریق این لینک مطالعه کنید.

 

سخن پایانی

نکته‌ای که در انتهای مقاله می‌توانیم به آن اشاره کنیم این است که از میان موارد اشاره شده سه مورد Miles Sound System، Wwise و FMOD بدون شک گزینه‌های حرفه‌ای‌تری هستند و برای همین در پروژه‌های بزرگ‌تری هم مورد استفاده قرار گرفته‌اند. با این حال این مسئله دلیلی بر این نمی‌شود که شما حتما باید یکی از این گزینه‌ها‌ را برای کارهای خود انتخاب کنید. همچنان تاکید می‌کنیم که در ابتدای کار گزینه‌ای را انتخاب کنید که در کار کردن با آن راحت‌تر از دیگر گزینه‌ها هستید.

نکته‌ی دیگری که وجود دارد این است که گرچه ما سعی کردیم به تعدادی از مهم‌ترین میان‌افزارهای موجود اشاره کنیم، اما ممکن است نام تعدادی از آنان را در مقاله ذکر نکرده باشیم و برای همین از شما می‌خواهیم که اگر موردی را می‌شناسید حتما نام آن را در بخش نظرات برای آگاهی بقیه دوستان ذکر کنید.

 

برگرفته شده از zoomg

فرستادن دیدگاه


GameDojo

آخرین پیام‌ها


گیم‌جابز را دنبال کنید





موقعیت های ویژه

  • طراح گرافیگ دوبعدی

        شرکت miniscule games با چند سال سابقه ساخت […]

  • استخدام توسعه‌دهنده Unreal...

      آنچه ما انجام می دهیم: ما با سابقه‌ای ۱۰ […]

  • استخدام برنامه نویس...

    Polydin Studio استودیوی بازیسازی پالیدین با هدف توسعه محصولات با […]

  • نریتیو دیزاینر (دورکار!)

    نیک اسپاد آفاق دورکاری دوستانی که به روایت داستان و […]

  • طراح باز موبایل...

    Mystory تهران با سلام  به یک طراح بازی موبایل سبک […]

  • استخدام انیماتور بازی...

    Polydin Studio تهران استودیوی بازی‌سازی پالیدین در شروع با هدف […]

دسترسی سریع به







ارسال تازه‌ها به ایمیل شما

[wysija_form id="2"]