گیم جابز

کاریابی در بازی‌سازی ایران

همواره هنگامی که درسرآغاز یک پروژه گیم مستقل با منابع و افراد محدود هستیم این سوال ذهن را مشغول می کند. گرافیک و جلوه های بصری متفاوت و چشم نواز بهتر است یا گیم پلی جذاب و یا هر دو؟

در نگاه اول پاسخ درست، هردو به نظر می رسد، دوست داریم بازی ای بسازیم که در عین زیبایی و گرافیک فنی و هنری بالا دارای گیم پلی،داستان پردازی، طراحی شخصیت و خلاقیت فکری برتر نیز باشد. اما عامل منابع ساخت همیشه ما را محدود خواهد کرد… بسیاری از بازی های ایرانی مستقل و غیر مستقل تولید شده تا امروز با این چالش گریبانگیر بوده و به کررات مغلوب آن شده اند. چه بسیار بوده اند که گیم پلی، داستان پردازی و … را فدای گرافیک کرده اند و کمتر از آنها، افرادی که وقت بیشتری بر روی گیم پلی و توجیه فکری بازیشان گذاشته اند و گرافیک را رها کرده اند و اندک تر از همه کسانی که تعادلی را میان گرافیک و گیم پلی برقرار کرده و به تناسبی نسبی رسیده اند.

در این نوشته قصد قضاوت در مورد این موضوع را ندارم زیرا نتیجه گیری در مورد چنین موضوع گسترده ای نه در تخصص من و نه با تجربه کاری اندک من ممکن است. تجربه شخصی من در چندین پروژه کوچک و مستقل بازی سازی این موضوع را مشخص کرده است که برقراری تعادل میان این دو فاکتور مهم نیازمند مدیریتی دقیق و شناختی صحیح از منابع در دسترس است.

اما چگونه؟

1- قبل از شروع تولید

– قبل از هر کاری باید به جمع آوری و شناخت منابع در دسترس پرداخت، نقشه راه توسعه گیم را رسم کرد (Development pipeline) و سعی نمود تا حد ممکن به پیش بینی شرایط پیش رو پرداخته شود.

نمونه یک نقشه توسعه

البته همه می دانیم که پیش بینی شرایط کار بسیار مشکلی است. میتوانید روشی را برای مقابله با مشکلاتی که پیش بینی نکرده اید و در آینده با آنها مواجه می شوید تعریف کنید. مثلا در ذهن داشتن چند نفر افراد ذخیره یا رایانه هایی برای بک آپ گیری روزانه و…

– فاز های کاریتان را از همان روز اول مشخص کنید یا حداقل بدانید از تیمتان در هر دوره از مراحل ساخت چه می خواهید. طرح های مفهومی {لینک} می توانند به دانستن آنچه می خواهید کمک کنند.

2- همزمان با ساخت

– پروسه ساخت را به صورت یک چرخه تولید درآورید. فکر کنید، خلق کنید، نقد کنید و عیب یابی کنید!

– تمامی طرح ها، چه آنهایی که رد شده اند و چه آنهایی که تایید شده اند، در محل مناسب خودشان ارزشمند خواهند بود. هیچ طرحی را دور نریزید. آنها را در کتاب خانه ای مرتب کنید و نگاه دارید.

– جلسات مرتب تیم توسعه را نیز فراموش نکنید. نتیجه این جلسات تعادل گرافیک و هنر بصری با گیم پلی و هنر فکری خواهد بود! بسیاری از ایده های ناب در همین صحبت ها خلق می شوند!

 

3- پس از تولید

عیب یابی نهایی، تست، آزمایش و پالیش کردن کارتان از همه چیز مهم تر است. به فکر اضافه کردن ویژگی یا قابلیت و… جدید به بازی تان نباشید، همین چیزی را که در دست دارید صیقل دهید و بهتر کنید! یک بازی ساخت یافته ولی کوچک بهتر از یک بازی بی چارچوب ولی وسیع است!

امیدوارم این چند نکته کمکی باشد در ساده تر و بهتر شدن بازی های آینده شما بازی ساز عزیز. همیشه پذیرای نظرات و انتقادات شما هستیم.

2 دیدگاه .

  1. امیرغ گفت:

    خیلی عالی بود ولی کاش به بیش تولید و مراحل دیگه هم نگاهی میکردی
    خیلی
    خوبه اگه در این رابطه هم مطلبی باشه

        پسندیدم

    • مدیریت گیم جابز گفت:

      در مورد پیش تولید که صحبت شده. سعی داشتم در این نوشته سریع و خلاصه صحبت کنم.

          پسندیدم

فرستادن دیدگاه


GameDojo

آخرین پیام‌ها


گیم‌جابز را دنبال کنید





موقعیت های ویژه

  • استخدام توسعه‌دهنده Unreal...

      آنچه ما انجام می دهیم: ما با سابقه‌ای ۱۰ […]

  • استخدام برنامه نویس...

    Polydin Studio استودیوی بازیسازی پالیدین با هدف توسعه محصولات با […]

  • نریتیو دیزاینر (دورکار!)

    نیک اسپاد آفاق دورکاری دوستانی که به روایت داستان و […]

  • طراح باز موبایل...

    Mystory تهران با سلام  به یک طراح بازی موبایل سبک […]

  • استخدام انیماتور بازی...

    Polydin Studio تهران استودیوی بازی‌سازی پالیدین در شروع با هدف […]

  • NestJS) Back-End Developer-مشهد)

    استودیو طراحان سفید مشهد تقریبا ده سال پیش بود که […]

دسترسی سریع به







ارسال تازه‌ها به ایمیل شما

[wysija_form id="2"]