گیم جابز

کاریابی و کمک به توسعه صنعت بازی های رایانه ای ایران

جسپر کید (Jesper Kyd) یکی از آهنگسازان بسیار مطرح در صنعت بازی های کامپیوتری است که ساخته های او را در سری Hitman ،Assassin’s Creed و اخیراً در Darksiders II شنیده اید. سایت Gameinformer مصاحبه ای را با او انجام داده که نظر شما را به آن جلب می کنیم.

GI: از سابقه خود برای ما بگویید. از دوران جوانی به موسیقی علاقه مند بودید؟ آیا در مدرسه در فعالیت های موسیقی شرکت می کردید؟

کید: زمانی که من بسیار کوچک بودم، به موسیقی علاقه داشتم و کارم را با پیانو شروع کردم. بعد به سمت گیتار کلاسیک رفتم و کار خواندن نت را یاد گرفتم. وقتی Commodore 64 داشتم، می توانستم به صورت 3 کاناله صدا ضبط کنم و به همین دلیل موسیقی های جدید درست می کردم. بعد هم به Amiga رفتم و با چند نفر از دوستانم موسیقی های مختلفی را با الگوبرداری از گروه های اروپایی درست می کردیم. دوران نوجوانی ام را به شکل های مختلف برای ساخت موسیقی گذراندم و ایده هایی شکل دادم که الآن از آن ها استفاده می کنم. موسیقی هایی که من می ساختم از همان ابتدا متفاوت بودند و خیلی ها می گفتند که کارهای تو منحصر به فرد هستند.

GI: درباره سابقه خود در زمینه ساخت موسیقی برای بازی ها صحبت کنید.

کید: 18 ساله که بودم، به صورت حرفه ای کار ساخت موسیقی برای این صنعت را آغاز کردم. من و سایر دوستانم کمپانی ای برای این داشتیم که بعدها به IO Interactive تبدیل شد و کار من هم در آنجا ساخت موسیقی بود. من روی ساخت موسیقی های Hitman و Freedom Fighter کار کردم. هنوز هم با آن ها کار می کنم که قصد دارند یک بخش جدید در دانمارک راه اندازی کنند. موفقیت سری Hitman باعث شد که Ubisoft به سراغ من بیاید و کار ساخت موسیقی های Assassin’s Creed را به من بدهد. پس از آن هم آهنگ های Borderlands را ساختم. من واقعاً از ساخت موسیقی برای شخصیت های تاریخی لذت می برم و سری Assassin’s Creed یکی از فوق العاده ترین کارهایی بود که در آن فعالیت کردم. کار اخیر من هم، همکاری با استودیوی Vigil Games برای ساخت Darksiders II و Gearbox برای ساخت Borderlands 2 بوده است.

GI: چرا تصمیم گرفتید که یک کمپانی ساخت موسیقی تأسیس کنید؟

کید: من همیشه مشغول آهنگسازی و ساخت موسیقی هستم و به همین دلیل تصمیم گرفتم که کارهای خودم را به صورت شاخه ای خاص معرفی کنم. من به Manhattan آمدم و کارهایم را انجام می دهم و سعی دارم که برند خود را داشته باشم.

GI: اولین پروژه بزرگی که شما را در این صنعت معروف کرد، چه بود؟

کید: بازی Hitman: Condenam 47 بود که IO و Eidos آن را ساختند.

GI: از کدام سبک موسیقی و آهنگساز الهام می گیرید؟ آیا به موسیقی های کلاسیک علاقه دارید یا سبک های جدید مانند Rock را بیشتر دوست دارید؟

کید: من موسیقی کلاسیک را دوست دارم و از زمان قدیم به آن علاقه داشتم. همیشه آثار ونجلیس (Vangelis) را گوش می کردم و از آن ها الگوبرداری می کنم. این موسیقی ها حس خوبی به من می دهند و در ساخت موسیقی های Assassin’s Creed و Darksiders II این موضوع بیشتر به چشم می آید.

GI: چرا ساخت موسیقی برای بازی با ساخت موسیقی برای رسانه های دیگر متفاوت است؟

کید: اولین مسئله، این است که شما باید توجه داشته باشید که وقتی برای یک بازی Open-World آهنگ می سازید، موسیقی شما به دفعات پخش می شود. پس باید بسیار عمیق باشد و جزئیات زیادی در آن به کار رفته باشند. اینجاست که وقتی بازیکنان موسیقی را بعد از 50 بار گوش می کنند، تازه چیزهای جدید در آن می بینند. همچنین مدت زمان یک بازی بیشتر از مدت زمان یک فیلم است و به همین دلیل موسیقی های بیشتری برای آن ساخته می شوند. در یک صحنه از فیلم، ممکن است 5 سبک مختلف را در یک دقیقه بشنوید، اما در یک بازی نمی توان این کار را انجام داد.

GI: آیا با طراح صدا هم در بازی همکاری می کنید تا موسیقی شما به شکلی که دوست دارید در بازی قرار بگیرد؟ بسیاری از موسیقی ها زمانی جالب می شوند که به شکل بسیار خوبی به نمایش دربیایند. آیا در اینباره چیزی برای گفتن دارید؟

کید: من بیشتر دوست دارم که در قسمت طراحی موسیقی بازی درگیر باشم. به هر حال دپارتمان صدا نیز توانایی های زیادی دارند و می توانند کارها را به شکل بسیار خوبی انجام دهند. اکثر کمپانی ها هم استودیوهای موسیقی داخلی دارند و به همین دلیل کارها بسیار خوب از کار درمی آیند.

GI: شما در آهنگ های خود از دو سبک کلاسیک و مدرن به شکل بسیار خوبی استفاده می کنید. به چه صورت بین این دو سبک تعادل برقرار می کنید؟

کید: این کار بیشتر به شرایط آن پروژه بستگی دارد و همیشه سعی می کنم که بهترین حالتی که برای پروژه مناسب را انجام شود. من از ترکیب سبک های مختلف لذت می برم.

GI: شما کار ساخت موسیقی های Darksiders II را انجام داده اید. به چه صورت موسیقی های این  بازی ساخته شدند؟

کید: استودیوی Vigil Games خیلی دوست داشت که موسیقی های بازی با محیط آن هماهنگ باشند و فضای مرموز بازی در موسیقی ها نیز پدیدار شود. بازی دارای بخش های زیادی مانند بهشت و جهنم است و مکان هایی هم بین این دو قرار دارند که باید موسیقی های خوبی برای آن ها ساخته می شدند. من از چند سبک مختلف برای ساخت این موسیقی ها استفاده کردم. موسیقی هایی که دارای خواننده هستند و یا از Dobro Guitar و Pipe در ساخت آن ها استفاده شده است. این بازی دارای دو دیسک موسیقی است که هر کدام آن ها سبک خاص خودشان را دارند.

GI: شما در ساخت موسیقی های Assassin’s Creed نیز در این چند سال نقش داشته اید. چرا کار ساخت آهنگ های Assassin’s Creed III را انجام ندادید؟

کید: در این صنعت همه چیز تغییر می کند. خیلی از بازی های بزرگ، آهنگسازانشان را عوض می کنند و فکر می کنم که Ubisoft هم دست به چنین کاری زد. من افتخار می کنم که موسیقی های این سری از بازی ها را ساخته ام. گر چه امسال هم وقت من بسیار پر بود و روی دو بازی Darksiders II و Borderlands 2 و یک برنامه تلویزیونی به نام Metal Hurlant Chronicles کار می کردم. همچنین چند پروژه جدید هم دارم.

GI: ساخت آهنگ برای بازی ها بسیار جالب است و موسیقی های شگفت انگیزی برای آن ها ساخته می شوند که به دلیل فروش کم بازی، کسی آن موسیقی ها را نمی شنود. دوست داشتید، کدام یک از ساخته های شما بیشتر شنیده می شد؟

کید: بازی Freedom Fighters. موسیقی های بازی بسیار خوب بودند و بازی لیاقت این را داشت که بازاریابی بیشتری برای آن صورت بگیرد.

GI: بعد از Borderlands 2 چه پروژه ای دارید؟

کید: من روی یک پروژه نسل بعدی کار می کنم که یک بازی در سبک زامبی ها است و توسط Microsoft در دست ساخت است! همچنین روی فصل دوم سریال Metal Hurlant Chronicles نیز کار می کنم.

GI: بازی های مورد علاقه شما در تمام دوران چیست؟ آلبوم های مورد علاقه شما کدام هستند؟

کید: در بین بازی های کنسولی، من دو عنوان Grand theft Auto: Vice City و Assassin’s Creed II را دوست دارم. در بین بازی های PC نیز بازی Battle Zone and Interstate که توسط Activision در سال 76 ساخته شده و بازی Half-Life 2. در بین آلبوم های موسیقی هم آلبوم Röyksopp از Melody AM و آلبوم Dark side of the Moon از Pink Floyd. از بین فیلم ها نیز موسیقی های Blade Runner از ونجلیس و First Blood از جری گلداسمیت (Jerry Goldsmith) و موسیقی اولین فیلم هری پاتر (Harry Potter) از جان ویلیامز (John Williams).

منبع سایت Gameinformer انتشار به فارسی در پردیس گیم

۲ دیدگاه .

  1. behzad گفت:

    مرسى خيلى خوب بود
    موفق باشيد

       0 نفر این دیدگاه را پسندیده

  2. […] (اطلاعات بیشتر) […]

       0 نفر این دیدگاه را پسندیده

فرستادن دیدگاه


زمان ورود به اتمام رسید

تبلیغات:

موقعیت‌های استخدامی که شاید برای شما جذاب باشد:

آخرین پیام‌ها


گیم‌جابز را دنبال کنید





موقعیت های ویژه

  • برنامه نویس یونیتی...

    شرکت نوآگیمز تولیدکننده بازی “ویراژ” و “شدو ریسر” تهران برنامه […]

  • برنامه نویس Game

    استودیو بازی سازی تیله گیم (تدبیرگستران بهینه ساز) تهران-شهرک غرب […]

  • برنامه نویس حرفه...

    شرکت مهندسی توسعه پایدار فعال در توسعه سیستم های مکان […]

  • کارآموز خلاق و...

    باران رویا (DreamRain) سازنده عناوینی چون ماشین جنگی ، سلحشوران […]

  • طراح و برنامه...

    با سلام دو نفر خانم و یا آقا برنامه نویس […]

دسترسی سریع به







ارسال تازه‌ها به ایمیل شما