گیم جابز

کاریابی در بازی‌سازی ایران

online-gamesبا افزایش تعداد کاربران اینترنت و به تبع آن، گوشی‌های هوشمند در سراسر جهان، یکی از جذاب‌ترین بخش‌های فناوری یعنی بازی‌های رایانه‌ای آنلاین روندی رو به رشد پیدا کرده است طوری که تحقیقات و گزارش سازمان پژوهش بازار yStats. com نشان می‌دهد در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد کاربران اینترنت در سراسر جهان در بازی‌های آنلاین(اجتماعی یا موبایلی) حضور دارند و مردان کمی بیش از نصف کاربران بازی را تشکیل می‌هند. (بازی‌های موبایل به بازی‌های آنلاینی اطلاق می‌شود که از طریق گوشی هوشمند یا تبلت انجام می شود و در بازی‌های اجتماعی نیز چند بازیکن یا گیمر از طریق اینترنت با یکدیگر ارتباط می‌گیرند و بازی می‌کنند. )

بر اساس گزارش این سازمان، پیش‌بینی می‌شود بازار این بازی‌ها تا سال  ۲۰۱۷سالانه رشدی تک رقمی داشته باشد و این رقم با بازی‌های کنسول برابری کند.

آسیا و اقیانوسیه

طبق تحقیقات این مرکز و مؤسسه IDC، کشورهای آسیا و اقیانوسیه(آسیا پاسیفیک) بیشترین تعداد «گیمر» را در جهان دارند ولی امریکای شمالی و اروپا در زمینه حضور دائم و مرتب گیمرها در فضای مجازی، پیشتاز هستند.  تحلیلگران مؤسسه پژوهشی IDC تخمین می‌زنند با توجه به افزایش روزافزون تعداد گیمرهای آنلاین در مناطق آسیا و اقیانوسیه، میزان درآمدزایی صنعت بازی‌های آنلاین این منطقه بجز ژاپن(APEJ) تا سال ۲۰۱۸ آن به حدود ۳۹/۳۰میلیارد دلار برسد. این درحالی است که درآمد بازی‌های آنلاین در این منطقه، درسال ۲۰۱۳ حدود ۹۶/۱۲ میلیارد دلار بود که نسبت به سال ۲۰۱۲ با رقم درآمد ۳۴/۱۱ میلیارد دلار، رشدی ۲۷/۱۴درصدی داشته است.

همچنین پیش‌بینی می‌شود تعداد کاربران بازی‌های آنلاین این منطقه تا سال ۲۰۱۸ به ۸۸/۳۳۵ میلیون نفر برسد که این رقم در سال ۲۰۱۳ حدود ۷۴/۲۴۰ میلیون کاربر بوده است. موضوع وقتی قابل توجه‌تر می‌شود که بدانیم تعداد کاربران پولی بازی‌های آنلاین از ۸۱/۱۰۲ میلیون نفر در سال ۲۰۱۴ به حدود ۱۵۰میلیون نفر در سال ۲۰۱۸ خواهد رسید پس این رشد درآمد چندان دور از انتظار نیست. در ژاپن اما بازار بازی‌های رایانه‌ای بیشتر بومی است و انتظار می‌رود در سال‌های آینده، این کشور دروازه خود را به روی بازی‌های خارجی هم باز کند. در سال گذشته میزان درآمد حاصل از بازی‌های تلفن‌های هوشمند در این کشور نسبت به ۲سال قبل از آن رشدی ۵ برابری داشته و بازار بازی‌های اجتماعی نیز درآمدزایی مناسبی داشته است که به نظر می‌رسد این وضعیت ادامه دار باشد.

  Shiv Putchaمدیر فروش و تحلیلگر مؤسسه IDC در منطقه آسیا و اقیانوسیه بجز ژاپن نیز دراین باره می‌گوید: ۳ قدرت بزرگ بازی‌های آنلاین در منطقه (APEJ) یعنی چین، کره و تایوان حدود ۵۶/۹۵درصد درآمد بازی‌های آنلاین را در منطقه APEJ به خود اختصاص داده‌اند که این روند احتمالاً ادامه دار می‌شود. وی ادامه می‌دهد: چین در سال ۲۰۱۳ با سهم ۷۳/۷۵درصدی بازار بازی‌های آنلاین، نخستین قدرت این منطقه بود که این رشد همچنان ادامه یافت و میزان درآمد این کشور از این بازار در سال ۲۰۱۳ به حدود۸۱/۹میلیارد دلار رسید.  در چین هر سال بر تعداد گیمرهای آنلاین افزوده می‌شود و انتظار می‌رود که درآمد حاصل از این بازی‌ها در فاصله سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۷ حدود ۲۰درصد افزایش یابد و همچنین سهم درآمد بازی‌های تلفن همراه در ۴سال آینده روندی صعودی داشته باشد و بخش قابل توجهی از این بازار را به خود اختصاص دهد. در کره جنوبی هم بازی‌های رایانه‌ای اپ‌ها و بازی‌های تلفن همراه بیشترین درآمد‌زایی را داشته‌اند و همچنین انتظار می‌رود که در هندوستان بازی‌های تلفن همراه در چند سال آینده سریع‌ترین رشد را در این بازار داشته باشد و درآمد آن با بازی‌های کنسول برابری کند. ازسوی دیگر بازارهای نوظهوری مانند اندونزی و هندوستان نیز در زمینه بازی‌های آنلاین متولد شدند ولی در سال ۲۰۱۴ گام‌های بلندی برداشتند.

به طور کلی در آسیا، چین صدرنشین درآمدزایی در صنعت بازی‌های آنلاین است و پس از آن ژاپن، کره جنوبی، تایوان، هندوستان و ویتنام قرار دارند. کشورهای تایلند، اندونزی، مالزی، فیلیپین و سنگاپور نیز در رده‌های بعدی جدول رده‌بندی درآمدزایی در صنعت بازی‌های آنلاین جای گرفته‌اند. در خاورمیانه نیز یک چهارم کاربران اینترنت در امارات متحده عربی در بازی‌های آنلاین حضور دارند که این رقم دو برابر سال ۲۰۱۰ و نوید‌بخش آینده‌ای بهتر برای این صنعت و بازی است. بیش از ۱۰درصد کاربران تلفن‌های هوشمند بازی‌ها را بر گوشی خود دانلود می‌کنند. در عربستان سعودی و اردن هم بیش از ۱۰درصد کاربران اینترنت برای دانلود بازی‌ها هر ماه به وب سایت‌ها مراجعه می‌کنند.

 بازی‌های آنلاین در امریکا

در بازار بازی‌های آنلاین کشورهای پیشرفته همچون ایالات متحده امریکا، بازی‌های موبایل(mobile) بیش از اجتماعی(social) محبوبیت داشته است و انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۵ نیز همین روند ادامه داشته باشد.

 امریکای لاتین

در سال گذشته در امریکای لاتین نیز برزیل پیشتاز درآمدزایی در بازار بازی‌های آنلاین بود و انتظار می‌رود این بازار در چند سال آینده با رشد ۲۰درصدی مواجه شود. یکی از دلایل رشد صنعت بازی‌های آنلاین در امریکای لاتین بویژه برزیل، کاهش تخلف مالی در بازی‌های آنلاین و همچنین افزایش تعداد کاربران تلفن هوشمند است که در نتیجه آن، تعداد کاربران و گیمرهای بازی‌های آنلاین افزایش یافته است. بیش از نیمی از کاربران اینترنت اکنون در بازی‌های آنلاین حضور دارند و بیش از همه، این بازی‌های تلفن همراه هستند که بازار بازی‌های آنلاین را به خود اختصاص داده‌اند.

در مکزیک نیز ارزش کل بازار بازی‌های ویدیویی در سال گذشته بیش از یک میلیارد یورو بوده است و در این میان بازی‌های آنلاین بخش قابل توجهی از آن را به خود اختصاص داده است. همچنین بخش زیادی از کاربران اینترنت در آرژانتین نیز گیمر بازی‌های آنلاین هستند.

ë اروپا

در اروپا نیز بریتانیا در زمینه بازی‌های آنلاین در سال ۲۰۱۴ پیشتاز بوده است و انتظار می‌رود این وضعیت ادامه پیدا کند. درحال حاضر حدود ۲۰درصد جمعیت کاربران اینترنت در بریتانیا، گیمر بازی‌های آنلاین هستند و در این میان، تبلت انتخاب بیش از یک سوم آنهاست پس بازی‌های تلفن همراه طرفدار بیشتری دارد و سهم عمده‌ای از درآمد‌زایی را به خود اختصاص داده است. اما گفتنی است که در آلمان هرچند همچنان بازی‌های رایانه‌ای خانگی و کنسول محبوبیت ویژه‌ای دارد ولی این کشور در شاخص متوسط درآمدزایی ماهانه از هر گیمر، در صدر جدول درآمدزایی بازی‌های آنلاین در اروپا قرار گرفته است و کاربران هم بیشتر به بازی‌های اکشن علاقه مندند.

در فرانسه نیز انتظار می‌رود بازی‌های رایانه‌ای آنلاین رشدی ویژه را در سال آینده و سال‌های پس از آن تجربه کند و در مقابل، بازی‌های رایانه‌ای خانگی کاهش یابد. میزان درآمد بازی‌های آنلاین در این کشور در سال ۲۰۱۴ حدود ۱۰درصد رشد داشته است و کاربران تلفن‌های هوشمند در این زمینه نقشی عمده ایفا کرده‌اند. در بلژیک نیز بازی‌های موبایل و اجتماعی طرفداران زیادی دارد و اسپانیا نیز وضعیتی مشابه دارد اما در ایتالیا بازی‌های رایانه‌ای خانگی و کنسول‌ها همچنان پرطرفدارتر از بازی‌های آنلاین هستند.

بازار بازی‌های آنلاین و درآمدزایی حاصل از آن در کشورهای اروپای غربی همچون لهستان نیز به دلیل تعداد بالای کاربران اینترنت و گیمرهای آنلاین وضعیت نسبتاً مناسبی دارد ولی هرگز نمی‌تواند به پای اروپای شرقی و در رأس آن، کرواسی برسد.

در روسیه نیز بازار بازی‌های آنلاین با رشدی ۲۰درصدی روبه پیشرفت و ترقی است و انتظار می‌رود تعداد گیمرهای آنلاین تا سال ۲۰۱۶ به حدود  ۶۰ میلیون نفر برسد.

بازی‌های رایانه‌ای رو به رشد هستند و هر روز بر تعداد گیمرهای آنلاین افزوده می‌شود. با توجه به درآمد‌زایی بالای این صنعت، کشورها اگر می‌خواهند از این صنعت عقب نمانند باید در آن سرمایه‌گذاری ویژه ای داشته باشند.

 

بنیاد ملی بازی های رایانه ای

فرستادن دیدگاه


GameDojo

آخرین پیام‌ها


گیم‌جابز را دنبال کنید





موقعیت های ویژه

  • استخدام توسعه‌دهنده Unreal...

      آنچه ما انجام می دهیم: ما با سابقه‌ای ۱۰ […]

  • استخدام برنامه نویس...

    Polydin Studio استودیوی بازیسازی پالیدین با هدف توسعه محصولات با […]

  • نریتیو دیزاینر (دورکار!)

    نیک اسپاد آفاق دورکاری دوستانی که به روایت داستان و […]

  • طراح باز موبایل...

    Mystory تهران با سلام  به یک طراح بازی موبایل سبک […]

  • استخدام انیماتور بازی...

    Polydin Studio تهران استودیوی بازی‌سازی پالیدین در شروع با هدف […]

  • NestJS) Back-End Developer-مشهد)

    استودیو طراحان سفید مشهد تقریبا ده سال پیش بود که […]

دسترسی سریع به







ارسال تازه‌ها به ایمیل شما

[wysija_form id="2"]