گیم جابز

کاریابی و کمک به توسعه صنعت بازی های رایانه ای ایران

 

سلام. با دومین شماره از سری “بازی سازی مستقل ایرانی” در خدمت شما هستم. در این شماره به معرفی و توضیح فنی یک بازی مستقل ایرانی که توسط یکی از بازی سازان جوان کشور ساخته شده می پردازیم.

قبل از شروع توضیح در مورد بازی، کمی در مورد حال و هوای این روزهای صنعت بازی های رایانه ای صحبت کنیم. این روز ها بازی سازی ایران داره شرایط بهتری رو به نسبت 5 – 6 سال قبل مشاهده می کنه. یکی از عواملی که باعث رونق بازی سازی ما در این چند سال اخیر بوده، افزایش توجه و بودجه و حمایت های جهانی در زمینه ساخت و نشر بازی هاست.

شرکت های بسیاری در زمینه تولید ابزارهای ساخت بازی های رایانه ای فعال شدن و بسیاری از اونها بخشی یا همه ابزارهاشون رو رایگان برای استفاده منتشر کردن. مثل موتور بازی یونیتی (Unity) {لینک} و یا نرم افزارهایی مثل کیت توسعه آنریل (UDK) {لینک}، البته گفتم نرم افزار چون کیت رایگان آنریل دقیقا موتور اصلی آنریل انجین نیست.

از طرف دیگه بسیاری از آموزش های ساخت بازی به صورت عمومی و رایگان در دسترس قرار گرفته، دانشگاه ها و موسسات آموزش ساخت بازی بسیار بیشتر شدن و همچنین با توسعه شبکه های اجتماعی و وب، بازی های آنلاین بسیار بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفتن.

نتیجه کلی اینکه بازی سازی رو اگر دوست دارین، اگر فکر می کنین استعدادش رو دارین و یا اگر آرزوهای بزرگی در سر دارین، بسم الله. شرایط کاری خوبی محیا شده تا بتونین حداقل یک شروع مناسب داشته باشین. حداقل بتونین کارها و ایده هاتون رو به مرحله دمو برسونین. بقیه مسیر که آیا بشود یا نشود یا اینکه چطوری منتشر کنیم بازیو یا اینکه چطوری درآمد زایی کنیم از بازی و… باشه برای شماره های بعدی همین مقاله ها. الان به فکر شروع باشین.

خب، بازی این شماره ما “چرخ دنده ها” نام داره و یک بازی مستقل هست که توسط یک نفر و با کمک گرفتن از دوستان دیگرش ساخته شده. فکر کنم اولین بازی ای باشه که ساخته و یا منتشر می کنه. اما همین که شروع کرده و تونسته به جایی برسونه ایده هاشو، جای تقدیر و معرفی داره. سازنده بازی آقای “صادق برومند” {FB} هست و می تونین از طریق وبلاگ ایشون باهاش تماس بگیرین.

در ادامه توضیح بازی با قلم صادق برومند:

نام بازی : چرخ دنده ها

موتور بازی : Unity 3D

ژانر بازی : معمایی (Puzzle)

سازنده بازی : MSHB Games

لینک بازی

وبلاگ سازنده

گیم پلی :

روش من برای طراحی مراحل این بود که ایده رو توی ذهنم میاوردم و روی کاغذ با راه حلش میکشیدم.

من مرحله ها رو  بر عکس طراحی میکردم.

یعنی از جایی که معمای بازی حل شده بود بر عکس میرفتم با فرمولی که قرار بود در مرحله اجرا شه و به صورت تصادفی چرخ دنده ها رو میچرخودم تا به یه جایی برسه که بشه اول مرحله که بازیباز باید بازی کنه اینجوری هم راه حل مرحله در میومد هم گیم پلیش .

توی موتور بازی من بازی رو به راحتی پیاده سازی کردم چون مورد خاصی نداشت با چند تا عدد که اونا رو کنترل میکردم بازی رو پیاده سازی کردم . اینجوری که بازیباز چرخ دنده ها رو میچرخونه ولی در اصل داره عدد ها رو جا به جا میکنه. بازی همین عدد ها رو کنترل میکنه تا بفهمه مرحل رسیده به آخرش یا نه؟

مشکل اصلی این بود که بفهمه مرحله تموم شده و متغیر ها رو چک کنه. این مشکل با کمک دوست خوبم احمد محمد نژاد حل شد.

در ادامه بازی میخوام تعداد چرخ دنده ها رو بیشتر کنم و فرمول بینشون رو پیچیده تر کنم ولی هنوز طراحیشون نکردم.

گرافیک بازی :

گرافیک بازی رو خیلی ساده کار کردم و هنوز هیچ کاری روش انجام ندادم . همه چیز خیلی ساده درست شده و بیشتر هم از عکسهایی که توی گوگل پیدا میشه استفاده کردم . البته یه سری ها رو هم خودم درست کردم.

در ادامه توی ذهنم گرافیک قدیمی قرار داره. البته دوست دارم دو یا سه تا مدل گرافیک طراحی کنم بازیباز خودش انتخاب کنه یا میزارم که بازیباز ها رای بدن بعد اونی که رای بیشتری آورد رو ادامه میدم.

صدا :

من فعلا توی بازی هیچ صدایی نذاشتم .

2 تا دلیل برای این کار دارم :

1. موزیک و صدا های خوبی پیدا نکردم

2. نتونستم یه سری از موارد صدا رو پیاده سازی کنم . منظورم اینه که یه صدایی باشه که توی چند تا مرحله پخش بشه و در هر مرحه از اول اجرا نشه

هدف از ساخت بازی :

1. ساختن یک بازی کوچک

2. کسب تجربه

3. شناخته شدن بین بازیساز ها و بازیباز ها

4. داشتن یک بازی در آثارم

برنامه های استفاده شده برای ساخت بازی :

1. Unity 3D

2. Photoshop

افرادی که کمکم کردن در ساخت بازی :

احمد محمد نژاد و نادر گلباز

اگر شما هم بازی ساختید که مناسب معرفی در این سری مقالات هست، لطفا با ما تماس بگیرید.

شماره اول بازی سازی مستقل ایرانی – حسن کچل و راز سیب سرخ

——————————————————————————

پس از انتشار:

می تونید نسخه کامل شده بازی رو از لینک زیر دانلود و مراحل بعدی ساخت رو هم پیگیری کنین. (14/1/92)

http://gamejolt.com/games/puzzle/gears/13335

 

۲ دیدگاه .

  1. […] (اطلاعات بیشتر) […]

       1 نفر این دیدگاه را پسندیده

  2. امیرغ گفت:

    جالب بود

       2 نفر این دیدگاه را پسندیده

فرستادن دیدگاه


زمان ورود به اتمام رسید

تبلیغات:

موقعیت‌های استخدامی که شاید برای شما جذاب باشد:

آخرین پیام‌ها


گیم‌جابز را دنبال کنید

موقعیت های ویژه

  • Unity Developer

    توسعه دهنده بازی استادیو بازی سازی  sFunnyMobileGame فعال در تولید بازی […]

  • برنامه‌نویس c و...

    دعوت به همکاری برنامه نویس مجرب مسلط به  C/C++ Algorithm […]

  • برنامه‌نویس یونیتی

    شرکت نوآگیمز پس از موفقیت بازی “ویراژ” و “شدو ریسر” […]

  • برنامه نویس مسلط...

      شرکت DreamRain سازنده ی بازی های ماشین جنگی ، […]

  • برنامه نویس #c...

    شرکت رازق فعال در زمینه واقعیت مجازی و واقعیت افزوده(تهران)به […]

دسترسی سریع به







ارسال تازه‌ها به ایمیل شما