گیم جابز

کاریابی در بازی‌سازی ایران

سلام دوستان. در مجموعه پست های “بازی سازی مستقل ایرانی” به بررسی ، معرفی و حمایت از بازی های رایانه ای مستقل ساخته شده در ایران می پردازیم.

اما قبل از اولین پست بازی سازی مستقل، “دو کلمه حرف حساب” * :

بازی سازی مستقل یا Indie Game Development به عنوان یکی از پایه ها زیربنایی برای پیشرفت صنعت گیم، از جایگاه ویژه ای در میان توسعه دهندگان و گیمر ها برخوردار است. متاسفانه این شاخه مهم از ساخت گیم این روزها در کشور ما با اقبال مناسبی روبرو نبوده و کمتر بازی سازی را پیدا می کنید که به صورت مرتب برای این موضوع مهم انرژی و وقت بگذارد.

یکی از مسائلی که باعث این مشکل شده است، باور غلط موجود در میان گیمرها و بازی سازان کشور است. باوری که می گوید اساسا یک بازی رایانه ای خوب، بازی ای با گرافیک سطح بالا، هزاران خط انواع کد نویسی، شخصیت پردازی ها و داستان پردازی های بسیار و گیم پلی های عجیب و غریب است! گویی معیار ارزیابی در خوب بودن یک بازی شباهت آن در مقایسه با بازی های معروف غربی است و نه چیز دیگر.

این طرز تفکر، ما را همیشه عقب مانده نگه می دارد، گویی خودمان فکری نداریم، خلاقیت نداریم، فرهنگ و هنر نداریم و یا اصلا استعداد نداریم. این برخلاف همه آن چیزی است که همه از ایران و ایرانی می شناسند…

من به خوبی از مشکلات بر سر راه دوستان و همکاران بازی ساز ایرانی مطلع هستم و می دانم که با چه خون دلی چرخ های صنعت ساخت بازی های رایانه ای کشورمان این روزها می چرخد. قصد چوب لای چرخ گذاشتن یا ایراد گرفتن با چشمان بسته هم ندارم. حرف من این است که اگر می خواهیم صنعت بازی سازیمان پیشرفت کند و به جایی برسد، بازی سازی مستقل را دریابیم و حمایت کنیم.

* – به یاد مرحوم کیومرث صابری فومنی، گل آقای ملت ایران

بازی ای که قصد معرفی آن را دارم بازی “حسن کچل و راز سیب سرخ” است. ساخته شده توسط افرادی از جنس خودتان. می توانید  اینجا سازندگان بازی را بشناسید و با آنها ارتباط برقرار کنید.

بازی در سبک 2D Platform بوده و گیم پلی آن بر پایه سرعت و دقت شما استوار است. محیط های طراحی شده برای بازی هرچند محدود و بسته هستند اما زیبا طراحی شده اند و مشخص است حقوق کپی رایت در ساخت بازی رعایت شده و بسیار کم استفاده از متریال آماده در بازی مشاهده می شود.

موسیقی با تم بازی هماهنگی مناسبی دارد و یکی از نقاط قوت بازی به شمار می آید. طراحی شخصیت بازی نیز جالب و با نمک از کار درآمده است.

از نظر انیمیشن و قوانین مرتبط با کاراکتر ها و پدیده ها، با توجه به آزمایشی بودن این نسخه از بازی، ایراد بزرگی به چشم نمی خورد. ولی با اضافه کردن پرش دوم و یا فرم های بیشتر به کاراکتر بازی می توان آن را بهبود داد. شبیه سازی قوانین فیزیکی در بازی مانند جاذبه و حرکت های برداری خوب کار شده اند و با توجه به Level Design این بازی، در همین حد کفایت می کنند.

از ایراد های بازی نیز میتوان به سخت بودن گذر از مراحل، جدا بودن منوی بازی از مراحل بازی و نبودن بخش تنظیمات در بازی اشاره نمود که به احتمال زیاد در نسخه نهایی بازی این ایراد ها نیز برطرف خواهند شد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد این بازی می توانید اینجا را ببینید.

برای دریافت رایگان این بازی اینجا را ببینید.

در حاشیه:

اگر شما هم بازی مستقلی ساخته اید و یا بازی ایرانی مستقلی را می شناسید، به ما هم معرفی کنید.

مطلب مرتبط: نقد بازی حسن کچل و راز سیب سرخ در سایت پژدو گیم

مطلب مرتبط: نقد بازی حسن کچل و راز سیب سرخ در سایت گیم سنتر

2 دیدگاه .

  1. […] بازی سازی مستقل ایرانی: حسن کچل و راز … | Read Sources […]

        پسندیدم

فرستادن دیدگاه


GameDojo

آخرین پیام‌ها


گیم‌جابز را دنبال کنید





موقعیت های ویژه

  • استخدام توسعه‌دهنده Unreal...

      آنچه ما انجام می دهیم: ما با سابقه‌ای ۱۰ […]

  • استخدام برنامه نویس...

    Polydin Studio استودیوی بازیسازی پالیدین با هدف توسعه محصولات با […]

  • نریتیو دیزاینر (دورکار!)

    نیک اسپاد آفاق دورکاری دوستانی که به روایت داستان و […]

  • طراح باز موبایل...

    Mystory تهران با سلام  به یک طراح بازی موبایل سبک […]

  • استخدام انیماتور بازی...

    Polydin Studio تهران استودیوی بازی‌سازی پالیدین در شروع با هدف […]

  • NestJS) Back-End Developer-مشهد)

    استودیو طراحان سفید مشهد تقریبا ده سال پیش بود که […]

دسترسی سریع به







ارسال تازه‌ها به ایمیل شما

[wysija_form id="2"]